…min bild av SverigeDemokraterna!

Möter med glädje deras blå vårögon där de lätt niger i vårsolen, de är vackra och sprider ett ”leende” som går rakt in i min själ…

SverigeDemokraterna använder sig (tyvärr) av en blåsippa som partiets symbol och jag finner symboliken lite roande. Observera att denna vackra blomma är helt oskyldig till deras symbolval och fortfarande skall anses som fridlyst ( I stora delar av Sverige!)!

Blomman ses ofta som ett typiskt vårtecken, men kan blomma även på hösten. Den är giftig och användes tidigare lite okunnigt som läkemedelsväxt, man trodde förr att den kunde användas vid leversjukdomar p.g.a. bladlobernas likhet med leverflikar och bladundersidans leverbruna färg. SverigeDemokraterna menar att de här egenskaperna också gäller partiet, antar de syftar på giftigheten och den bruna tonen…och okej, därvidlag kan väl symboliken anses fungera!

Men Blåsippan är mångkulturell och finns i många varianter, det finns de med dubbla blommor, den finns i mörkblå, mattblå, lilaröd, rosa eller vit…så här fungerar nog inte symboliken överhuvudtaget. Sen är den en typisk EU växt, finns väl över i princip nästan hela Europa? Blåsippan är vanligast i södra Sverige…och där träffar symboliken rätt…men betyder då detta att partiet inte är för hela nationen? Symboliken haltar igen?

”Den underjordiska, något snett ställda pelarstammen bär i sin spets vid eller strax ovanför jordytan en stor, övervintrande knopp, som i sin nedre del består av breda, tunt hinnaktiga, gråvita eller rödlätta fjäll (lågblad) och högre upp några späda anlag till vanliga örtblad. I bladvinklarna av såväl lågbladen som örtbladen sitter blomknoppar. I blomknopparna ligger alla blomdelarna färdiga redan på hösten och blomman kan slå ut genom att bara sträcka ut dem och ge dem den slutliga färgen. Bladanlagen utvecklas långsammare. Tidigt på våren finns vanligen också fjolårets blad ännu kvar, men de dör under försommaren, när de nya bladen blivit fullvuxna.” Den underjordiska pelarstammen kan bli väldigt gammal, flera hundra år…och visst ”främlingsfientlighet” är en mycket ålderdomlig och primitiv känsla mänskligheten kanske aldrig blir av med…så här fungerar symboliken perfekt! Men vad det denna ”pelarstam” ur underjorden som partiet tänkte på när de valde symbol, för delarna ovan jord blir aldrig så gamla! Men visst, partiet blir kanske en historisk ”dagslända” i Riksdagen…

Blåsippans latinska namn är också intressant rent symboliskt, den heter på latin Hepatica nobilis …artnamnet betyder ”ädel” eller ”förnäm” och symboliskt skulle detta då stå för det förnäma svenska? Eller kanske symbolisera adel? Tänk er en framtid där detta parti styr med sin adel och prästerskap ur ”fädernas kyrka”, nog blir det bra! 😉

…en detalj som kanske också är viktig rent symboliskt, Blåsippan är en myrmekofil växt, den sprids ibland av myror, små arbetsmyror som gillar de små köttiga bihang, småfrukterna (nötterna) som ofta blir liggande nåbara för dem. Så är det nötterna sprids, bra för blomman givetvis…men symboliskt lite skrämmande…och ytterligare ett bevis för hur illa den svenska skolan fungerar!(?).

…men jag gillar denna vackra lilla blomma och minns att den är helt oskyldig till eventuell symbolik, så den blomman vårdar vi väl…

Det finns en hel del att skriva om SverigeDemokraternas unkna ”vi och dom-politik” och  det finns en tragisk komik i hur dessa SD-individer resonerar, de är så uppfyllda av okunnigt och onyanserat hat . En klok kvinna skrev ett inlägg för ett tag sedan som tydligt visar på orsak och verkan. Jag länkar till henne i texten som följer:

”Just pga av att det finns människor som ropar
”-DÖD ÅT PACKET”
Just pg.a att det finns människor som hatar, som vill döda som inte tolererar andra religioner och åsikter finns det flyktingar i vårt land.”

Invandringen är liksom alla andra samhällsfrågor inte problemfri, men den sämsta problemlösningen kommer via hat och falska siffror, enstaka brott får aldrig användas som evidens för att hela etniska grupper är kriminella o.s.v. vilket är den politiska huvudlinjen hos lögnarna inom SD. Den som studerar den tråd jag initialt länkar till i inlägget ser med all tydlighet hur de (som jag) som kritiserar SD-dumheten exkluderas omedelbart och klassas som förrädare, svenskfientlig och ickesvensk, det är också tydligt att hatet främst riktas mot ickeeuropeiska invandrargrupper och handlar om ren rasism.

SD retoriken är polerad från ledarna, men är oerhört tydlig i allehanda nätforum och bevisligen exakt den typ av hatets retorik som i slutet av 1930-talet drev Europa och världen in i krig…SD:s väljare är ofta väldigt farliga och hatiska små människor som INTE skall mötas med vänligt leende tolerans…de skall möta hårt motstånd. Min bild av SD:s ledning ser ut såhär:

Invandringen är totalt sett en enorm vinst för det svenska samhället och den stora majoriteten av våra inflyttade svenskar är laglydiga, vänliga medborgare som jobbar hårt och bidrar till samhällets goda utveckling…de är långt bättre svenskar än dem som hatar p.g.a. ursprung och hudfärg!

 

Läser med ett roat leende hur jag bedöms vara invandrad kommunist: ” jag har haft mycket med kommunister att göra men inte den här utländska sorten som bygger sin retorik på förakt och hån.”…av SD-folk som tycks bryta ihop om man försöker resonera med dem. Visst jag följer med i tråden och svarar arrogant och lätt hånfullt, svårt att inte driva med dylikt folk liksom…

…tråden jag citerar ur hittar ni här!

Kurt

13 maj 2011, kl 14:44

Från vilket land kommer Arrami?

 

Stellan Asp

13 maj 2011, kl 14:52

Kurt

Han är inte född svensk i alla fall den saken är fastställd bortom allt tvivel.

jag har haft mycket med kommunister att göra men inte den här utländska sorten
som bygger sin retorik på förakt och hån.

 

 

Stellan Asp

13 maj 2011, kl 14:57

Arrami

Så obildad som du är, har du säkerligen aldrig hört talas om MERITKRATI
som smäller vida högre en din sk kallade demokrati som bottnar i fascism!

 

 

 Arrami
Bloggar

13 maj 2011, kl 15:00

”Kurt” … 🙂 …från vilket land kommer du?

Jag är genuint svensk enligt SD:s principer och i släkten finns invandrade holländare, ryssar och danskar enligt den släktforskning som spårat mina förfäder fram till mitten av sextonhundratalet. Mina mor och farföräldrar hade släktnamnen Alm och Klint…
Mina anfäder är starkt rotade i den småländska myllan och de flesta var bönder.
Jag är född blond men håret har mörknat med tiden, mina ögon är mörkt och klart blå…så jag skulle med lätthet klara SD:s ariska test! 😉

Arrami är ett bloggsmeknamn jag tog eftersom det fanns många Thomas på bloggen och mina smeknamn är irl helt andra…

Något mer du vill veta ”Kurt” eftersom etniskt ursprung tycks vara din viktigaste grund för att bedöma folk?
🙂

 

 Arrami
Bloggar

13 maj 2011, kl 15:02

”Stellan Asp” …jo, men det stavas Meritokrati och är väl verkligen elitistisk fascism! 😉
SverigeDemokraterna och dess väljare kan bäst beskrivas med tre små ord: Dum, dummare, dummast!

 

 

Det här inlägget postades i Min syn på SD.. Bokmärk permalänken.

En kommentar till …min bild av SverigeDemokraterna!

  1. Ping: …och Moderaterna samarbetar med SverigeDemokraterna! | Varghjärta

Kommentera

