…rädda den svenska skolan!

””Det är ingen vacker syn.” Så tog teknokraterna kommandot över skolan””…är rubriken på Maciej Zaremba avslutande artikel i hans reportageserie om den svenska skolan i DN. Hans konklusion är rätt och jag hoppas Sveriges politiska elit (finns den?) inte bara läser hans artikelserie utan också tar till sig kunskapen och agerar.

Jag delar hans syn på att SKL saknar all legitimitet och skall hållas utanför inte bara debatten utan hela arbetet med att restaurera det svenska skolsystemet:

”Jag anser att en arbetsgivare som vägrar inse att lärare är ett konstnärligt yrke (fyra timmar i direktsändning varje dag – och inför en publik som inte ens är där frivilligt) har straffat ut sig ur samtalet.

Så min enda säkra slutsats av allt jag sett under denna resa får bli av det negativa slaget.

Sveriges kommuner och landsting bör hållas utanför debatter och utredningar om skolans framtid, ty i dessa sammanhang saknar SKL all legitimitet. Detta sällskap av kommunala chefer representerar inte väljarna, inte eleverna, inte lärarna, inte Sveriges nationella intressen. Det har haft tjugo år på sig att bekräfta att det i skolfrågor endast representerar trångsyntheten, och det har lyckats alltför väl.”…avslutar Maciej Zaremba den sista artikeln med och det är en sanning att skolan ”mördades” av inkompetenta kommunpolitiker.

Läs gärna hela hans artikelserie om skolan:

Så vandaliserade kommunen en skola

Maciej Zaremba: ”En förolämpning mot barnen.” Så sänkte skolan kraven på läskunnighet

Den glömda läraren

”Man måste låta rätt gå före galet.” En skolas kamp mot överheten

”Sverige har slutat undervisa.” Så förlorade lärarna sitt yrke

Jag personligen håller Maciej Zaremba som varande en av nationens absolut främsta journalister och denna artikelserie om den svenska skolan och hans tidigare om problemen runt den alltför vanliga mobbningen, som något av det absolut bästa jag läst i DN. Men tyvärr har Sverige blivit gisslan under en ”överhet” som inte bara är okunnig och trångsynt, utan därtill perfekta exempel på ”begåvningsreservens” tröghet i ord och handling. Sveriges politiska ”överhet” tillhör dem som fick MVG i grundskolan av snälla jämställda lärare som inte själva förstod ordet ”behörig” och därför ser vi en accelererande negativ utveckling av nationens kompetens.

Zaremba missade att vända på en sten i sin kritiska granskning av skolan, nämligen den sten under vilken marknadstanken vilar!

Den svenska demokratin närmar sig hönsgårdens hysteriska kackel, ingen gör något, ty ingen vet hur och ”överheten” tycks tro att man bygger huset bäst genom att trycka in spikarna med tummen (det gör ont att vara dum!) och att utveckling är att lämna verktygen glömda i förrådet!

…vill vi restaurera den svenska skolan så måste den förstatligas igen, kommunernas misslyckande är bevisat!


Att den svenska skolan är ”i fritt fall” efter kommunaliseringen styrks tydligt av bl.a. Maciej Zarembas välskrivna och faktabaserade artikelserie i DN. Tyvärr orkar inte de flesta vare sig läsa den eller engagera sig, Sveriges barn är inte viktiga och det enda som skulle få svensken att verkligen protestera är att t.ex. inget TV-bolag sände Melodifestivalen…då fan skulle den chipsmättade befolkningen resa sig i vild protest!

Politikerna är överens om att fortsätta med den kommunaliserings och privatiseringslinje som gjort Sveriges grundskolor till ett renodlat lotteri där många barn blir stora förlorare. Pedagogiken har avlidit i ett flummigt kaos av bristande ledarskap, ansvarslöshet och ren feghet…och man tror att en lärarlegitimation är lösningen, men som ”frekar06” skrev i sin blogg:

Den 31 oktober 2009 skrev Arbetarbladet en artikel om att det kommer att bli svårt att få tag på lärare i de mindre kommunerna framförallt. Sveriges kommuner och landsting varnar för att den lärarlegitimation som regering och riksdag fattat beslut om kommer att innebära att främst små kommuner kommer att få ännu svårare att få tag på lärare. Detta framkommer inte minst av nedanstående citat ur propositionen (sid. 25) kring lärarlegitimationens införande:

Sveriges Kommuner och Landsting anger att ansvaret att utbilda och kvalitetssäkra lärare ska ligga på universitet och högskolor och att förslagen medför stora svårigheter att planera och bemanna verksamheten, särskilt i mindre skolor och kommuner.

Vi riskerar att få samma situation i skolan som vi har i fallet med läkarna. Det riskerar att bli så att mindre kommuner inte kommer att kunna anordna någon skolverksamhet för att de inte kan få tag i personal. Exempel på vad detta får för konsekvenser har vi redan sett inom läkarkåren där mindre kommuner tvingas hyra in personal till kostnader som är enorma för att överhuvudtaget kunna ha en fungerande verksamhet. 

Den kritik mot lärarlegitimation som bland annat Sveriges kommuner och landsting och Högskoleverket riktar kan regeringen inte svara på eller också vill den inte svara. Vad som är värst av dessa två alternativ får andra bedöma. Om Sveriges kommuner och landsting har rätt, vilket jag dessvärre är rädd för att dom har, så kommer vi att ha en situation framöver som präglas av mycket stora problem. Då förväntar jag mig att man från de som ville införa detta system tar ansvar för vad man har åstadkommit. 

Skolan är redan i fritt fall och fortsätter det med fjantig kosmetika typ ” lärarlegitimation” så är snart katastrofen fullbordad. Problemet ligger på de krav som ställs på lärarnas utbildning och ”att utbilda och kvalitetssäkra lärare ska ligga på universitet och högskolor”, därtill bör alla lärare lämplighetsprövas. Undervisning handlar i mycket om att skapa intresse, entusiasmera och motivera på nivån ”högre kulturarbete”…en insikt alla lärare och äkta pedagoger bör ha med sig ”i djupet”…
…sen behöver skolan en mängd andra vuxna, kuratorer, barnpsykologer, vaktmästare, skolläkare/sköterskor, rastvakter och elevassistenter. Lärarna skall undervisa och rektorerna skall ha så välbyggd pedagogisk kunskap att de i realiteten kan vara pedagogiska ledare…administrationen kan annan personal sköta. Vill man höja läraryrket status och locka de främsta så skall lönerna höjas och lärarna skall arbeta endast med kunskapsförmedling.

Skolan är främst till för eleverna och det är deras rättighet till en kunskapsnivå som öppnar framtidens dörrar för dem som skall vara skolans prioritet…inte som idag kommunpolitikers lekplats för makt på ett område de saknar all kunskap om, så skolan skall/måste återigen förstatligas.

…och privata aktörers möjligheter att tjäna pengar på barnens grundläggande behov av utbildning/kunskap skall prioriteras bort omedelbart.

Annonser
Det här inlägget postades i Allmänt om politik.. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s