…hur är du intelligent?

Det handlar inte om hur intelligent du är, utan om hur du är intelligent” lyder en av Howard Gardners berömda deviser. Gardner myntade begreppet multipla intelligenser och har hittills definierat nio olika intelligenser. Var och en av oss besitter samtliga nio, men i olika stor utsträckning.

Den västerländska skolan har varit enkelspårig…
Gardner menar att den västerländska skolan har varit dålig på att låta människors olika intelligenser komma till sin rätt. Egentligen är det bara två av de nio intelligenserna – verbal och logisk/matematisk intelligens – som har uppmuntrats i någon större utsträckning.

De övriga – naturintelligens samt kinestetisk, spatial, musikalisk, interpersonell, intrapersonell och existentiell intelligens – har inte alls fått lika stort utrymme. Gardners grundtanke är att människor känner sig mer motiverade och blir mer engagerade om de får möjlighet att använda sin bästa intelligens, sin personlighet, sin kreativitet, sina talanger och sina intressen i lärandet. Det är farligt att bara utveckla de intelligenser som anses ”ekonomiskt nyttiga”, skolan bör kanske utveckla hela individen, alla våra intelligenser istället för att sortera och endast fråga: ” – Blir du lönsam lilla vän?”
Lingvistisk (språklig) intelligens: Människor med väl utvecklad lingvistisk förmåga har stort ordförråd, god förmåga att tala, läsa och uttrycka sig i skrift, ett uttalat språköra och lätt för att lära sig främmande språk.Vidare tycker lingvisten om att lösa korsord, skriva brev samt fyller utan problem i blanketter och samlar fakta. Han/Hon uppskattar språkligt korrekta formuleringar och är bra på att förklara sammanhang.

Logisk-matematisk intelligens: Den logiskt-matematiska intelligensen är duktig på matematik, tänker logiskt, har god förmåga att planera, hålla en tidsplan och har kontroll på debet och kredit – har lätt för att göra uppskattningar av mått och vikt. Han/Hon har känsla för logiska mönster och sammanhang, förklaringar och analyser; kategoriserar, klassificerar, beräknar och prövar hypoteser.

Spatial (rumslig) intelligens: Människor med välutvecklad spatial förmåga har lokalsinne, dvs lätt att hitta vägen och att läsa kartor och diagram. Han/Hon lägger märke till små detaljer i sin omgivning och har lätt för att föreställa sig abstrakta saker, uppskattar konst, mode och inredning dvs har känsla för färg, linjer, mönster och form. Den spatialt intelligente lär inte heller ha några problem med att fickparkera.

Kroppslig-kinestetisk intelligens: Här finner vi människorna som gärna arbetar med händerna, som älskar att uttrycka sig med sin kropp i idrott, dans och andra fysiska utmaningar. Kinestetikern provar sig fram för att lära sig nya saker, är bra på att skruva ihop monteringsfärdiga möbler, handarbeta, hobbyarbeta, leka med barn, laga mat och att baka. Han/Hon kommer bättre ihåg det som provats med händerna än det som bara beskrivits teoretiskt. I denna intelligens ingår speciella fysiska färdigheter som t ex koordination, balans, fingerfärdighet, styrka, smidighet och hastighet.

Musikalisk intelligens: Människor med musikalisk intelligens är intresserade både av att lyssna och själv utöva musik. De är bra på att känna igen melodier, slogans och sångverser och har stor förmåga att uppfatta, urskilja olikheter, omforma och uttrycka olika sorters musik. I denna intelligens ingår känsla för rytm, tonhöjd, melodi och klangfärg hos ett musikstycke.

Interpersonell (social) intelligens: Människor med interpersonell intelligens trivs bäst tillsammans med andra människor, är goda lyssnare, kan trösta och är lyhörda för andras problem. De vill arbeta ihop med andra människor, är bra på att leda och vägleda andra – och att medla vid konflikter. Dessutom har de stort tålamod i jämförelse med andra engagera sig gärna i föreningar. Denna intelligens kännetecknas också av stor förmåga att uppfatta förändringar i ansiktsuttryck, röstlägen och gester hos andra.

Intrapersonell (reflekterande) intelligens: Människor med välutvecklad intrapersonell intelligens upplever stort välbefinnande av att vara ensam och njuter av sitt eget sällskap. Han/Hon har god förmåga att planera sin tid, förstår sina egna reaktioner och känslor, trivs med att arbeta självständigt, vet på förhand vad som är bra eller dåligt för den egna personen och når ställda mål. Bra självdisciplin och mycket medveten om sina starka och svaga sidor.

Natur-intelligens: Typiskt för denna intelligens är förmågan att kunna förstå sammanhang i naturen, ett slags ”ekologisk förmåga”. Har en instinktiv förståelse för naturen. De har ofta gröna fingrar och en förståelse för djur. De vandrar på fritiden, är ofta djurägare och är intresserade av dokumentärfilmer om djur och natur. De är skickliga på att åtskilja olika trädslag, hundraser, fågelarter och blommor.

Existens-intelligens: Människor med välutvecklad existens-intelligens har ett medfött intresse för de stora livsfrågorna. Finns Gud? Vart är mänskligheten på väg? Han/Hon reflekterar mycket över livet och döden och diskuterar gärna religion och filosofi.

Det finns således många sätt att vara intelligent på.

Hur är du intelligent?

Nej, du behöver inte svara, men det kan vara nyttigt att fundera kring frågan och jobba med den bild du har av dig själv och andra. Alla har vi dessa multipla intelligenser i en varierande skala/frekvens och alla har vi övriga parametrar som bygger på dessa intelligenser som alla samverkar i det bygge, livslånga lärande, vår utveckling är…och alla intelligenser kan utvecklas.

Hur utvecklar och mäter man dessa intelligenser på ett korrekt sätt med t.ex. betyg i grundskolans låg- och mellanstadier?

Fungerar dagens svenska skola som en plats där individernas multipla intelligenser utvecklas och har vi någonting att vinna på att alla når sin topp? …och glöm inte att fantasi är lika viktigt som kunskap, kanske t.o.m. viktigare!

(Vid sidan av intelligens ser Gardner andra viktiga parametrar för vad som gör en människa framgångsrik, till exempel motivation, originalitet, ”sunt förnuft”, vishet och metaforisk förmåga).

vacce-sepia1b mellan

 

 

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till …hur är du intelligent?

  1. Hemimamma skriver:

    Detta inlägg minns jag från AB och jag tänkte då för ett år sedan att jag skulle utveckla dina tankegångar… men jag hann aldrig det… liksom att besvara din fråga om hur vi skapade gud…
    Mycket blir annorlunda nu… *sade hon vemodigt*
    Men du finns kvar i min värld i alla fall…
    Hemikram ♥

  2. arrami54 skriver:

    …nu blev jag nyfiken: Vad blir annorlunda?

    Minns ditt svar och är nyfiken på när, hur och varför människan skapade Gud…var det inte lite som när Tomten skapades och jag vet att Tomten kom efteråt…men likheten är uppenbar! 😉
    Jag hoppas verkligen jag finns kvar i din värld! 😉

    Kram.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s