…conscience.

Hon går alltid bakom…eller bredvid mig. Svart, blänkande päls, välmodulerad, stark och ständigt bevakande. Hennes ögon är orangegula, lite gröna…klorna är sylvassa, när hon drar ut dem, har jag ingen nåd att vänta.

 

Vår dialog kan vara krigets, skarpa ord, hetsigt dömande….

…du gav ett löfte morrar hon. Stå för det!

Jag vet så väl att hon har rätt, man sviker inte ett löfte, orden man gav måste vara sanna, ärliga…man står upp för det man sade, oavsett!

…men ändå sviker jag ibland och då kastar hon sig över mig…jag har ärr, djupa ärr! Konsekvenser av svek, lögner…

…när jag fått älskade, vänner, att hata mig, bara för att avskedet blir enklare då, för mig.

Varje gång mitt ego satt sig på andra, varje gång jag krävt…då kastar hon sig över mig…sliter mig i bitar och morrar varje gång jag minns mina svek.

För varje tår jag orsakat andra…har jag ett ärr…för varje gång jag svek mig själv, eftersom jag inte lyssnade på henne…

…men livet lär, friheten har gränser…gränser som vaktas och idag buffar hon mig vänligt…(oftast)…och jag känner mig otroligt rik, bär en självrespekt, en tillit…i mig själv, till mig själv, något jag önskar er alla.

…du vet vad hon heter!

…och att man vinner på att lyssna till sitt samvete!

Mötte henne i en ny skepnad för ett tag sedan…hon kom och bad om hjälp. Liten, svart…en panther i minatyr. Jag gav henne mat., har gjort så i någon vecka nu…hon buffar mig tacksamt och ber om mer…hon bär små. Fan…jag har katter så det räcker, men jag kan inte avliva denna lilla skönhet. Hon mår dåligt…ögonen är infekterade, pälsen bär spår av skabb, men det går att hjälpa…men fan ta den som gav henne all kärlek och sedan bara dumpade henne.

Bara en sommarkatt…tänker en del…men hon står för en vanlig företeelse…sveket. Det finns de som totalt sviker sina barn för karriären, det finns de som bara ser andra som medel för sina egna behov, det finns de som tvingar sig på …med våld, med lögner…och de är många.

Det finns de som trampar ner andra…”Du lever fel, bögdjävul!”,… ”Ut ur landet djävla blatte!”…skriker de t.ex. och ser inte hur de sviker de ideal de påstår sig stå för. Jag tycker synd om dessa små rädda människor…de saknar vännen jag har…

…hon som går bredvid mig…hon som rättar mig när jag går på fel stig.

JAG som DU glömmer lätt orden:

Det är lättare att se grandet i sin grannes öga än bjälken i sitt eget”.

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till …conscience.

  1. Britta skriver:

    Det är ibland svårare att leva med sina egna svek – än andras; men ingenting gör så ont som svek. Alla människor bär nog på ärr, av svek, egnas eller andras och vi önskar att vi lyssnat på den inre rösten. Finns det något i livet som är enkelt? Jo, kanske en liten spinnande katt…

  2. arrami54 skriver:

    …så sant, Britta…alla bär vi ärr av svek, egna och andras och frågan är om inte själens ärr är de svåraste?
    Det är inte mycket i livet som är enkelt, även en liten spinnande katt kan smärta…jag har suttit med ett antal spinnande katter i knät under det att jag tvingats ta beslut om deras avslut…och även det gör ont, hur tryggt katten än spinner de sista minuterna innan den eviga sömnen når dem.

    …tror ”varghjärtat” är lite dystert ikväll! 😉

    Kram.

  3. HEMIMAMMA skriver:

    CONSCIENCE By Henry David Thoreau

    ”Conscience is instinct bred in the house,
    Feeling and Thinking propagate the sin
    By an unnatural breeding in and in.
    I say, Turn it out doors,
    Into the moors.
    I love a life whose plot is simple,
    And does not thicken with every pimple,
    A soul so sound no sickly conscience binds it,
    That makes the universe no worse than ‘t finds it.
    I love an earnest soul,
    Whose mighty joy and sorrow
    Are not drowned in a bowl,
    And brought to life to-morrow;
    That lives one tragedy,
    And not seventy;
    A conscience worth keeping;
    Laughing not weeping;
    A conscience wise and steady,
    And forever ready;
    Not changing with events,
    Dealing in compliments;
    A conscience exercised about
    Large things, where one may doubt.
    I love a soul not all of wood,
    Predestinated to be good,
    But true to the backbone
    Unto itself alone,
    And false to none;
    Born to its own affairs,
    Its own joys and own cares;
    By whom the work which God begun
    Is finished, and not undone;
    Taken up where he left off,
    Whether to worship or to scoff;
    If not good, why then evil,
    If not good god, good devil.
    Goodness! you hypocrite, come out of that,
    Live your life, do your work, then take your hat.
    I have no patience towards
    Such conscientious cowards.
    Give me simple laboring folk,
    Who love their work,
    Whose virtue is song
    To cheer God along.”

    Hemikram

  4. arrami54 skriver:

    …intressant dikt, den hade jag inte läst förut!
    Kram.

  5. mariadesuede skriver:

    Jo, det brukar ocksà kallas överjaget… 😉

    ——————————————————
    skjut den här pilen ▬▬▬►till alla Du bryr dig om. Om du får 5 tillbaka, är du verkligen älskad ; )
    ♥¸.•´¯`♥ **
    (⁀‵⁀) ~ ~ ~.
    `⋎´ `¸.•°*”˜˜”*°•`
    Svar

  6. arrami54 skriver:

    …man kan säkert använda ”överjaget” som synonymt med ”samvete”. 😉

    Vet inte om jag vågar skjuta dem jag gillar med en pil, kan ju vara farligt! 😉 Såg en snabb bild skimra förbi där jag gick på krogen bärandes pilar och båge! Är på väg dit snart och vi får väl se hur ”pilarna” uppfattas! 😉

    Tror jag passar denna vänliga blogglek, men sänder en pil till dig i retur!
    Kram! 😉

Kommentera

