…den ljusskygga måltiden.

Under det att solen gick ner och den blå timmen kom, skar jag upp buken på mina två måltidsoffer.

De är en delikatess, med fast fint kött och lite ben, dessa två individers vikt ligger runt kilot och de är faktiskt ganska vackra, lite bronsskimrande, en ton av gammal gulrödaktig ”malm”.

De tillhör ett utbrett släkte, där vi finner en art-diversitet på ca 2 422 och som finns främst i sydöstra Asien.

Den är de näringsrika sjöarnas fisk, men den finns även i lugnt rinnande vattendrag. Vegetationsrika, rätt grunda sjöar, gölar och åar med gyttjig botten och hög temperatur är dess hem. Den lever också i bräckvatten i Östersjön och går på kontinenten upp i bergen till ca 1.600 m ö h. Den döljer sig, ljusskyggt, nere vid botten bland det grumliga vattnets växter, där den huvudsakligen under natten i smärre sällskap och med loja rörelser söker sin näring. Ibland kan den gå i ytvattnet, över vilket den kan göra smärre hopp under jakten. Vintern tillbringar den i dvalliknande tillstånd nere i dyn. Den är förvånansvärt härdig, tolererar både låga syrehalter och höga vattentemperaturer. Den livnär sig av maskar, mollusker, kräftdjur och insekter, särskilt mygglarver, varvid även växtämnen slinker med. Ibland jagar den yngel och småfisk och är en kul sportfiske-fångst eftersom den tar fajten.

Mina offer är ca 5-6 år, av storleken att bedöma och eftersom den verkligen är en utmärkt mat, en delikatess, så borde jag kanske inte avslöja vilken livsform som jag njutningsfullt sväljer ner…jag vill inte att den hamnar bland de akut utrotningshotade via överkonsumtion.

Men av ren solidaritet så hävdar jag att den som missar denna matfisk, missar en godbit och delar därför med mig av erfarenheten…så fånga dig en Sutare, eller två!

 

Undvik däremot att fånga och äta Ål, den är idag utrotningshotad och vi har ca 1% kvar av det bestånd vi hade under 1970-talet…

…någon som seriöst inte tror att vi går mot en ekologisk konkurs på grund av dårskapens överkonsumtion av naturen, vår förmåga att plundra och förstöra är enorm!

 

 

Det här inlägget postades i Natur och miljö.. Bokmärk permalänken.

Kommentera

