DN:s ledare, en excess i cynism?

Hanne Kjöller ställer i en ledare ”frågan som aldrig ställs” och om jag tolkar henne rätt är frågan denna: ”vad är det som gör att du inte kan arbeta?”

Eftersom hon tar upp fallet med Filip Norelid, 27 år gammal och som nyligen genomgått sin tredje njurtransplantation, antar jag att frågan ställs till honom? (och andra i hans situation!)

Tiden innan det gick han i krävande analys och fick då aktivitetsersättning av Försäkringskassan. Men två månader efter operationen fick Filip inte längre några pengar, trots att han var sjukskriven på heltid. Anledningen är att läkare måste intyga att det inte finns en chans till förbättring – inom ett år.”

Jag antar också att Hanne Kjöller med följande ord:Det är innan man får sitt nya organ som man vanligtvis är dödssjuk och helt slut. Därefter lever man i bästa fall ett helt vanligt liv. Det finns till och med ett OS för transplanterade (World Transplant Games).”…menar att Filip nu efter sin transplantation borde studsa omkring som en vildkanin och jobba på McDonalds!

Filip i rapport-inslaget lider av en autoimmun sjukdom som ger njursvikt och reumatiska leder, vilket för att bättre passa Kjöllers kompetensnivå kan översättas med blod i urinen, svåra buksmärtor, svåra ledsmärtor och som följd efter långvarig sjukdom oundvikligt transplantationsbehov. Övrig behandling innefattar bland annat kortisonpreparat och cellgifter. Lägg till livslång behandling med immunosuppressiv medicin för att kroppen inte ska stöta bort transplanterad njure – och att stress i regel alltid inverkar menligt på autoimmuna sjukdomar.

För någon eftervård behövs inte, några svårigheter som innebär sjukskrivning föreligger inte och lagens (Alliansens lag) som säger att läkaren MÅSTE intyga att det inte finns en chans till förbättring – inom ett år, måste följas och får inte ändras. Lagen säger alltså att det finns en mall för hur lång tid rehabiliteringen tar och att den är lika för alla, eller kräver att läkarna skall gissa?

I besparingsiver (skattesänkariver) har Alliansregeringen genomfört en sjukförsäkringsreform som blivit en seger för den mänskligt sett iskalla byråkratin som fullständigt skiter i ”kostsamt” tärande individer och de slängs på soptippen (får förnedras av ”socialen”!)

Att det kommit en ny diagnos ”försäkringskasseutlöst depression” tror jag inte heller någon ”höger”-individ bryr sig om, den diagnosen som de flesta övriga (som drabbar andra!) är dolt fusk påhittat av arbetsskygga och tärande samhällsparasiter

För Filip har det jobbigaste varit att han varit tvungen att bekymra sig om pengar till räkningar och hyra, istället för att fokusera på att bli bättre.

– Det sätter mig under en otrolig press och ger mig ångest, säger han.”

Mina avslutande ord lär uppfattas som oerhört provokativa, men ursäkta mig, det är så jag känner!

Jag tänker stryka mitt namn i donationsregistret, bara tanken på att jag kanske donerar ett livsavgörande organ till en iskall högercyniker gör mig illamående och världen är liksom ful nog, varför kanske rädda en som vill skada andra för lite sänkt skatt?

 

 

Det här inlägget postades i Min syn på SD.. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till DN:s ledare, en excess i cynism?

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Ut på fejjan med dig =0)

  2. arrami54 skriver:

    Vad skall jag där att göra? 😉

  3. peterlarson skriver:

    Håller med dig fullständigt H.K. har ofta en hemsk inställning till saker.
    Jag vet inte varför hon har så iskallt hårda åsikter om mycket och undrar om hon funderat över detta själv. Jag är tacksam att slippa den sortens människor i mitt liv.

  4. arrami54 skriver:

    Hon får mig att tänka på David Webb, en fundamentalist som var med och startade tokhögerns Tea Party-rörelse i USA.
    …undrar om de även är ”släkt” religiöst?

    Må gott! 😉

  5. queenias skriver:

    … jag tror att det blir ändring vid nästa val… Folk har gett högern en chans att visa vad dem vill…och nu börjar folk få nog.

  6. portolanseglaren skriver:

    -Visst har du rätt i att Hanne Kjöller excellerar i cynism. Hennes problem är att SVT tar parti för den sjuke. Denna vidriga Högerregering Reinfeldt konsekvent politiserat våra myndigheter, tvingat dem att anta Moderaternas ideologi genom att ställa stenhårda budgetkrav och genom att sätta Moderater i ledningen. Det gäller till exempel arbetsförmedlingen, försäkringskassan. Det är smart av Högerevolutionärerna: De kringgår principen att inte tillåta ministerstyre genom att politisera myndigheterna. TV är ingen myndighet, men det absolut första Moderatregeringen gjorde när de tog makten 2007 var att ändra villkoren för SVTs arbetssätt.

    Danskarna visade högerpartierna i norden vägen: Ska du vinna röster ska du vara populist. Danskarna valde invandrarna som hatobjekt, Moderat-liberalerna valde de sjuka och arbetslösa. SVT lyder i detta fall inte Moderaterna, och det bekymrar Hanne Kjöler.

  7. arrami54 skriver:

    …hoppas du har rätt, det har liksom gått lite väl långt åt höger nu!

  8. arrami54 skriver:

    …en klockren analys! Håller med dig helt!

  9. HEMIMAMMA skriver:

    Jo förhoppningsvis läser fler ditt inlägg nu när jag länkat in dig på min sida där. =0)

  10. arrami54 skriver:

    …den omtanken tackar jag för! 😉

Kommentera

