…man lät vargvalparna medvetet svälta till döds?

Det har skrivits mycket om den s.k. ”licensjakten” på varg. Att den var ovetenskaplig, omdömeslös och direkt skadlig för vargstammen i Sverige står klart. Citerar några rader ur den protest som ledde till att EU-kommissionen gav Naturskyddsföreningen och de övriga organisationerna rätt som anmälde den svenska vargjakten:

More parent wolves and paired wolves, known as alpha animals, were shot than expected. The proportion of alpha animals that were shot was around 50 per cent, while they make up around 35 per cent of the population. We know very little about the survival rate of the pups whose parents were shot. The fatality rate may be high. Forty-two wolves were shot at during the licensed hunt, which means that 55 percent (15 out of 27) more wolves were shot at than intended.

Out of the 28 that were finally killed, five wolves were not killed on the spot, but had to be tracked and subsequently shot. This information clearly shows that the hunt was poorly monitored and non-selective.”

Att de jägare som deltog i medvetet hög utsträckning sköt mot just ”alfadjuren”/föräldrardjuren låg i insikten att valparna skulle få det svårt att överleva. Många valpar var inte heller färdigutbildade i ”jaktkonsten” och att de väljer lätta byten som får är inte bara förståeligt utan också delvis en konsekvens av jägarkårens medvetna linje: ”-Skapar vi problemvargar, blir vi av med fler!”

Den svenska jägarkåren är inte okunnig om hur vargen fungerar, om hur föräldraparet undervisar valparna i jakt och vilken skada det innebär att främst döda alfadjuren i familjeflocken. En kunskap man medvetet utnyttjade för att orsaka maximal skada på vargstammen…och med den nu avgående miljöministern Carlgrens goda minne.

Jägarna försöker med alla metoder, inklusive tjuvjakt, allehanda ohållbara argument att minimera vargstammen optimalt, senast via detta: Jägareförbundet i Dalarna kräver att vargar som kommer in på gårdar eller i trädgårdar ska kunna skjutas för att mildra oron hos dem som bor i närheten av varg.” Trots att de är medvetna om att vargen är ofarlig för människor: ”Vi säger dagligen både när det gäller varg och björn att ”ni behöver inte vara rädda”, men det hjälper inte.” …så viker de sig medvetet för okunnigheten och vill ha en utökad jakträtt.

Det finns människor som är rädda för i stort sett allt, hundar, rävar, harkrankar, fladdermöss, älgar, bin, möss…ja allt! Följer vi jägarkårens logik är det snart fritt fram att utrota alla djur med motiveringen att ”folk är rädda”…fan, jag är rädd för jägarkåren, konsekvensen blir enligt deras logik att…?

(PS: Den sista raden ovan var ironi! DS).

 


Det här inlägget postades i Natur och miljö., Vargdebatten.. Bokmärk permalänken.

53 kommentarer till …man lät vargvalparna medvetet svälta till döds?

  1. Svante Svensson skriver:

    http://helahalsingland.se/halsingland/1.3953005-jagarna-vill-bara-ha-ett-vargrevir
    Gävleborgs län vill inte vara sämre än Dalarna.
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    …ja du, det är uppenbart att delar av jägarkåren är helt desperat nu…och det argumentativa ”kriget” förlorar de! 😉

  3. Svante Svensson skriver:

    Jag skall belysa vad jag ser i dagens samhälle, med ett citat av Hjalmar Söderberg, ”Det är naturligt att dumbommarna är i majoritet i riksdagen; de är i majoritet i folket”. Det är inte många föreningar som inte följer samma mönster, som i riksdagen.
    Svante

  4. arrami54 skriver:

    …att de är i majoritet inom den i vargdebatten synliga delen av jägarkåren är uppenbart…jag motsäger varken dig eller Hjalmar! 😉

  5. Peter S. skriver:

    Ja arramin54! Det är mycket vanligt att jägarna får till sig att skjuta av närgågna älgar, rådjur som äter blommor (då vill de ha bort söta bambi) och också skjuta vildsvin som bökar upp golfbanor! Vilka skall de annars rikta sig till? Dig? Jag förstår dessa människor och i många fall kvinnor som har en rädsla och känner obehag med att bla vargen tar sig in på tomten eller gårdsplan där man tidigare varit trygg! Det finns många gamla och kvinnor idag som bor nära björn och varg som frågar oss jägare om vi inte kan följa med ut när de bla. plockar svamp och bär för de är rädda att stöta på dessa i deras hemskogar som de alltid kunnat gå ut utan rädsla och det rycker ni (du) bara dina axlar för! Där emot så förstår jag mig inte på mig de människor som gör sig löjlig på andras rädsla och bara tycker det är sjukt att människor har en rädsla för vargen! Speciellt när många av dem själva blir rädda och hoppar till när det ringer på dörren på lägenheten i storstan!! Med denna åsikt om boende med problemt runt knuten och de som inte har problemet kommer inte vargacceptansen att öka, snarar minska och ty. gå vargen till en minskning! Tro mig, detta kommer Regeringen och Lena Ek att red ut innom en snar framtid!! 😉

  6. Peter S. skriver:

    Sedan kan man ju alltid tycka att jägarna går systematiskt till vad det gäller licensavskjutningen vad det gäller alfa djur!!!!!! Men det är nog snarare så att dessa djur exponerar sig mer och håller mer koll på ”sina” revir och blir då lättare en måltavla för jägaren! Att tro att man kan sitta och planera vilka djur som skjuts på 100m och veta att det är alfa djuren är ju hur naivt som hellst!!! Bara att jägaren får en varg framför bössan är ju svårt och sällsynt och att sedan tro att de håller inne med skottet för att skjuta alfadjuren är ju helt naivit! Då vet man inte mycket om djur, jakt och natur!
    🙂

  7. HEMIMAMMA skriver:

    Man blir så fruktansvärt ledsen….

  8. arrami54 skriver:

    …jo, jo…att en del ”jägare” vill skjuta och har det som problemlösningsmetod nummer ett, behöver du inte tala om, det är rädslans första och mest primitiva reaktion…vi andra skrämmer bort älgen/älgarna, rådjuren, vildsvinen genom att göra oss ”stora”. Jag har själv skrämt bort nyfikna och närgångna älgar både från stallet och grödorna genom att lyfta armarna högt över huvudet och gått emot dem…de springer undan direkt! Detsamma gäller övriga djur! 😉
    Att hävda att man motverkar rädsla genom att främst skjuta varg, björn, lo, m.fl. djur är lite löjligt, man bygger på rädslan, förstärker den, via detta primitiva beteende!
    Det är ingen som gör sig löjlig över andras rädsla, det är jägarna som försöker utnyttja den i sin antivarg-kampanj! Rädsla och okunnigheten som ligger i botten botas främst via kunskap om vargen och övriga topprovdjur…du är fullt medveten om hur ofarliga topprovdjuren är för människor, men vill utnyttja deras rädsla för att uppfylla din önskan om en minimerad vargstam, eller hur?
    …jag tror inte regeringen och Lena Ek vågar utmana demokratin, EU-kommissionen och habitatsreglerna på så primitiv grund, riktigt så dumma är de inte! 😉

  9. arrami54 skriver:

    …och arg!
    Kram.

  10. arrami54 skriver:

    …du bevisar jägarkåren inkompetens via din kommentar och exakt varför ”licensjakten” var ovetenskaplig, omdömeslös och direkt skadlig för vargstammen!. Visst är det så att man sköt först och först därefter frågade sig om det var ett genetiskt viktigt djur och om det fanns valpar som var beroende av föräldradjuret/djuren!
    …och jo, jag har studerat djuret ”jägare” tillräckligt för att veta att jag INTE tror de håller inne med skottet om de får en varg inom skotthåll…varför tror du tjuvjakten varit så vanlig och är så vanlig?
    Studerar man en del mänskliga ”jägare” så inser man snabbt vilken av de ”fem stora” som är primitivast!

  11. Peter S. skriver:

    Hehe! De vargrevir som är genetiskt viktiga var det ingen lovlig licensjakt på under förra licensjakten. beslut av Naturvårdsverket! Den ända genetiska viktiga vargen vid förra licensjakten som sköts, var en helikopterskjuten skyddsjakt varg utöver de 18st som fick skjuta!! Du kan inte mycket om vargar ty och om vargjakten!!

  12. Peter S. skriver:

    Ännu en gång så bara du rycker på dina axlar för dessa rädda människor som inte vill ha rovdjuren runt sin knut! Och det är inte jägar utan vanliga människor som lever i Sverige idag med ett problem som du föraktar att de har! FY … säger jag hur arrogant man kan vara! Men är man en bättre Jesus så förstår jag din gudomliga bild av vad människor tycker är rätta och fel att få vara rädd för!!!

  13. Peter S. skriver:

    Nu ger du en mycket felaktig och vriden bild med din information och med en bild på en vargvalp på nåra veckor! Licensjakten var över den 31 januari! Parning för vargen är feb-mars och sedan ca. 65 dagar till födsel i maj! De är fjolårsvalparna som ev. skulle få problem, men jag tror inte det utan de löser det med en ny alfahanne/hona! Som om du får en ny chef på jobbet! Varför skriva falsk informatin och vinklingar på bloggar för att gangna ”DITT” syfte! Det fanns inga vargvalpar som svalt ihjäl, de var inte änns tilverkade eller födda!!! Svagt att ge en felaktig ”jägarfientlig” bild som inte är sann med en bild som ger en falsk bild som inte stämmer!!!

  14. Peter S. skriver:

    Tjuvjakten är inte vanlig i Sverige längre sedan licensjakten infördes (2%)! Har du ingen koll alls utan fortsätter att gå i dina fotspår uifrån WNF utredning i sommar!! Tjuvjakten var vanlig innan licensjakten och är den ända jagten idag Finland på varg som gör att vargstammen där minskar istället för att öka!! Du måste lyfta huvudet ur sanden och se vad som händer och sker och inte bygga en bild som inte stämmer om bla dina ”hatade” jägare!!

  15. Peter S. skriver:

    Ja håller med, man blir ledsen på arrami54 vinklingar om osanning som inte stämmer, men som går hem hos människor som kommit långt bort från naturen!!! Jag gråter också!!!:-(

  16. arrami54 skriver:

    …nja, du sprider tydlig okunnighet tycks det mig, det är lika illa om vargvalparna är halvvuxna, de klarar inte självständig jakt eller kan försvara reviret mot andra vargar. Att andra alfadjur skulle adoptera halvvuxna valpar är okunnigt pladder! Sanningen är att många av valparna gick en mycket oviss framtid till mötes och många svalt säkerligen ihjäl. Läs t.ex. detta:
    http://www.dn.se/debatt/forskare-ska-avliva-vargvalpar-pa-varen

  17. arrami54 skriver:

    …det finns nog ingen konsensus kring det!
    Läs bl.a. här: http://www.dn.se/nyheter/sverige/inavel-hos-fa-av-de-skjutna-vargarna
    …och allmänt vill jag råda dig att studera vargen innan du uttalar dig mer! Okunnigheten hos dig lyser igenom, och det kraftigt!

  18. arrami54 skriver:

    …ja de har jätteproblem stackarna, barnen blir uppätna, de vågar inte gå ut och hela 168 får blev dödade/skadade av vargen 2010 av landets 550 000 får…Sverige går i total konkurs nu enligt de som kastar sig ner av pur skräck!
    …ja, jag rycker på axlarna och tycker rädslan är löjlig, och du botar inte rädslan genom att skjuta bort vargen, detta idiotiska botemedel förstärker bara rädslan, som mer korrekt benämns sjuk fobi!

  19. arrami54 skriver:

    …det finns ett antal olika utredningar kring tjuvjakten, en har du här (källan anges i artikeln):
    http://www.forskning.no/artikler/2011/august/295472

  20. arrami54 skriver:

    …haha…ja mycket skall man läsa, gråt du…hoppas det hjälper dig! 🙂

  21. Peter S. skriver:

    Du e ju en helt underbar människa arrami54 som inte kan ha fel i några påståenden runt vargen! Utan allt som rör jägare och vargar är bara fel (jägarna är djävulen på jorden) Och alla info. som berör vargen som jägarna lägger fram bara e ljug och fel! Finns det något som du tycker jägarna gör bra eller skall de bara låta sig ställa in sin bössa i skåpet och låta allt bero i naturen?
    Uppskattar du inte att jägarna ”Jag” ställer upp med eftersök på trafikskadat vilt? Eller är detta något som vi inte skall göra längre? Eller är vi bra att ”ha” här!? Vi kanske ses bakom ratten någon gång när du behöver min eller någon annas jägares hjälp att avliva tex älgen som har hamnat i bilen och ligger skadad och sparkar med sina klövar när man sitter fastklämd i bilen! Har sett detta många gånger och jag tror mig veterligen att ingen av dem som jag hjälpt i olyckan har hatat eller spottat mig i ansiktet för detta arbete!
    Och om du nu är så seriös i vargdebatten på din blogg så tycker jag att du kan ta bort vargbilden på valpen och sätt in en fjolårs varg istället? Eller vill du bara uppnå en bild som passar dig i ditt sätt att smuts kasta jägare?? Vill veta för då vet jag var du står som människa och om människor?

  22. arrami54 skriver:

    Visst är jag en underbar människa och ingenstans har jag skrivet att ”jägarna är djävulen på jorden”, jägare är som alla andra, unika! Det finns de som är bra och de som är mindre bra! 😉 Sen tycker jag nog en del jägare bör ställa in bössan för gott och inte ens se på den igen…du vet olämpliga individer finns i alla grupper!
    Du tycks tro att jag drar alla jägare över en kam, så är det inte, det finns t.o.m. jägare som delar min syn, jägare jag ofta citerar och hämtar information hos! Som denna kloka jägare t.ex:
    http://myblog.adamskevstad.com/2011/01/15/vildsvin-d%C3%B6dade-9-ggr-fler-jakthundar-%C3%A4n-varg-under-2010.aspx
    …han talar ej heller för alla, vilket jag uppfattar att du tror dig göra?
    Sen tycker jag det är lite barnsligt att hävda att jägare har exklusiv beslutanderätt om vargens vara eller inte vara, bara för att ni utför eftersök och t.ex. avlivar trafikskadade älgar…är detta inte en form av utpressning: ” – Vill du ha min hjälp efter en trafikolycka så är hjälpen villkorad!”
    Vad det gäller bilden så händer det att s.k. ”jägare” medvetet förgiftar varg, dödar årsvalpar m.m. så den får ligga kvar, oavsett om den stör dig eller ej…du kan ju läsa detta som en före detta jägare skriver om ”jägarnas” moral:
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/moralen-ar-i-botten-bland-jagarna_6078999.svd

    Seriösa synpunkter från dig emottages tacksamt, men dravel om min ”underbara person” kan du lägga ned, jag skiter högaktningsfullt i vad du tycker om mig som person p.g.a. att jag har en avvikande åsikt i vargfrågan visavi din!

  23. Peter S. skriver:

    Vad jag inte förstår i ditt arrgument om du nu är generell djurvän, eller är du bara vargvän? Varför tycker du inte synd om tex de ca. 120st får som dött under 5st vargattacker i Östegötland de sista veckorna där några få får äts upp och övriga dör av chock? Och att de (fåren) som är oskyldiga ”får”;-) skylla sig själv liksom ägaren till fåren?! Har inte dessa djur ett värde för dig eller rycker du bara på axlarna för dessa får också bara för vi har så många av dem??? (Visst varför hade de inte rovdjurstängsel som man alltid ”får” igen;-) höra av vargvänner ) Nu är detta försent och det som hänt, hänt! Och troligvis så blir det skyddsjakt på denna eller dessa vargar och de vill du inte?!

    Nja, till en viss del så kanske man får en bild av varför man är som man är som människa! Vet att du skiter i detta å vad jag tycker! Men nu hoppas jag att du arrami54 (vet ej något om dig) har familj och barn 🙂 och med detta ger en bild av att ditt synsätt är byggt på värderingar runt vargen och inte på att vargen är jämlig människan i värde, för jag vet att många människor som inte har barn lägger samma värderingar i ett djurs värde som en människa. Det är inte förren man får ”egna” barn som man ser hur stor skillnad det är tyvärr mellan sitt ”hus”djur värde kontra en son eller en dotter! Jag känner många djur ägare som inte har barn och de beter sig som om djuren var deras människor och barn! Och detta är givetvis deras värld som de ser som rätt i värderingarna mellan människa och djur! Men tyvärr inte hur vårt moderna samhälle ser det! 🙂

  24. Peter S. skriver:

    Och alla jägare har samma moral som den jägaren skriver, är nästa 300.000st jägare stöpta i samma form enligt dig? Tror det skilljer sig mycket i moral mellan alla jägare!
    Men visst jag tycker tex inte om Stockholmare, men alla är inte dryga och rötägg bara för att jag tror det?
    Men visst finns det rötägg i alla grupper (jägare) och där ser inte jag mig självt. Utan jag ser till dessa människor som blir negativt drabbade av att vargen får för stort spelrum och att vargvännerna inte har den minsta emparti till dem (jägarna är bara en liten del i denna grupp som har problemet, även om du bara tror att det är jägarna som bara förlorar på vargens intåg i vår natur)? Detta kommer att bli problemet att båda sidor måste förstå varandra för att hitta lösningar på att vi skall ha varg och att de som skall leva med den kan göra det! Och problemet just nu är att Regeringen har brutit ett avtal mellan jägarna och den övernskomna vargplanen som låg tills nästa år! Så varför har de inte rätt att ev. kunnata fram konflikt åtgärder? Men de som är för ”många” vargar kan inte bara tryck på med att allt de säger gäller och skall bara accepteras. De måste också ge efter för människan som har och fått problemet! Görs inte detta så blir det ty. bara vargen som blir förloraren i målet!

  25. arrami54 skriver:

    …så det handlar om huruvida man är djurvän, intressant! Jag trodde det handlade om naturens principer om jägare och bytesdjur? Att rovdjur tar t.ex. Älg, Rådjur, Hare, Sork m.m. är en del av systemet…och nog är det lika brutalt när ett Lodjur river ett rådjurskid som när vargen tar ett får?
    Att vargen lyckas lära sig ta får är inte på något vis konstigt, de tar det enklaste bytet…och orsaken till att de lyckas är att många fårägare inte bryr sig om att bygga bättre och rovdjursavvisande stängsel.
    Jag har själv haft får, som hobby, liksom am-kor, kalvar, grisar, höns, änder m.fl djur. Jag har slaktat dem för köttet, precis som vargen slaktar sitt byte…tekniken skiljer men vargen har inte tillgång till vapen eller ”slaktmask”. Slakt är alltid brutalt, speciellt i våra moderna, effektiva slakterier och ingen ”skönhetsupplevelse”. Det är ej heller vackert att följa en skadeskjuten älg ett dygn i vetskap om att den plågas…och säg inte att det är ovanligt! Det är ej heller vackert att avliva en påkörd hund, älg, ett rådjur eller vildsvin…men det är nödvändigt! Lika nödvändigt som det är för ett rovdjur att döda sitt byte! (…och jo, även jag har jagat en gång i tiden!)
    Att vara djurvän och samtidigt inse, acceptera, naturens brutala system går kanske inte ihop för alla, men för mig gör det så!
    Jo, jag har barn, många och älskar dem…vad detta nu har med saken att göra?
    I vargens familjeflock är valparna lika viktiga, de skall födas upp med kött…vargen tar alltså sitt biologiska ansvar när hon/han dödar sitt byte…det finns en likhet!
    …och vadå oskyldiga får, naturen följer principer vi aldrig skulle acceptera oss emellan som art…men detta är inte detsamma som att naturens principer/regelverk är fel. Det tycks mig att idealet för dig är mer likt en Disney saga och att du blandar ihop människans moderna samhälle med naturens/ekosystemets regelverk…jag börjar förstå varför vi har och har haft enorma ekologiska-, miljö- och klimatproblem.
    …om jag förstår dig rätt så borde du protestera högljutt mot alla rovdjur, det de sysslar med är ju ”mord” när de inte accepterar alla djurs ”värde”.
    Jag börjar förstå hur du tänker…
    Jag är nog djurvän, mina djur har det gott, katterna har en större kattgård (inhägnad så de tar sig inte ut och blir påkörda) med tre hus, klätterträd m.m.. Hunden får motion, omvårdnad, bra foder och liksom katterna mycket lek och kärlek! 😉
    Jag har tagit hand om mängder med skadade djur, även vilda, många har jag lyckats med och återbördat till naturen, andra har fått somna in…
    …att man accepterar vargen som en del av ekosystemens biodiversitet har nog inte med att göra om man är djurvän eller ej, det handlar snarare om att acceptera naturens logik och att inte som ”Guds avbild” blanda sig i och tro sig vara kunnigare än naturen…för det är då det går åt helvete, vilket vi ser och har sett!
    😉

  26. arrami54 skriver:

    …hmm, hur är det med läsförståelsen? Anders Krüger skriver ingenstans att alla jägare har dålig moral,(inte jag heller!) han skriver däremot att det bör krävas högre etik på sina håll och inte ens du kan förneka att det han tar upp händer och har hänt…tjuvjakten existerar, liksom förgiftade åtlar m.m….eller förnekar du detta?
    Att ha förståelse (empati) med en fårägare som t.ex. förlorat några får i en vargattack är inte liktydligt med att kräva att vargen skall bort, empatin kan ligga i att man kräver att han skyddar sina får via ett rovdjursavvisande stängsel och att han får hjälp därtill…exakt som systemet fungerar.
    Jag håller inte med om att jägarna har rätt att dra konflikten till att vägra eftersök vid trafikolyckor, kräva att vargarna skall bort…lika lite som någon har rätten att protestera mot ”zebralagen” genom att vägra stanna vid övergångsställen. Ett demokratiskt beslut är fattat, låt vara att det är via EU:s habitatsregler, men glöm inte att svenskarna via demokratiskt val gick med i EU!
    (PS: Jag tillhörde den aktiva ”Nej till EU” sidan och jobbade i fem år mot EU på heltid, likadant tre år mot EMU).
    …vargen blir förlorare i målet, den art-ism som pågår från Svenska Jägareförbundet likställer jag med den ras-ism som drabbade Judarna under 1930-talet…vargen har redan förlorat!
    S.T.G-jägarna lär vinna!

  27. Ping: …du är nog dömd att dö nu, ”Kynna”! | Varghjärta

  28. Peter S. skriver:

    Nja, kan nog inte riktigt hålla med dig! Om man har en plan och övernskommelse som man jobbar med (2009-2012) till nästa år. Och den ena parten (i detta fall regeringen som bryter detta för att man blir lite pressad av EU´s kostymnissar, så ser jag nog inget fel i att Jägarna och ev. Jägareförbundet tar till de strids åtrgärder som man kan göra! Så får EU se hur deras beslut påverkar lokalbefolkningen med påtryckningar från Bryssel! Regeringes beslut är inte demokratisklt taget att sluta med licensjakten! Detta kunde regeringen förhandla med jägarförbundet om efter 2012! Varför skall jägarna fortsätta att göra allt det övriga som några tycker och bara vara tysta och rätta in sig i ledet, om man bryter en överenskommelse!

    Det kan ju vara bra för samhället att man får lära sig den hårda vägen med allt det som jägarna hjälp till med till den ringa kostnader för staten i jägarnas ideela arbete och för deras intresse som de själva betalar men får så lite för!

    Jag tycker det är dax att man (jag) slutar ta hand om viloyckorna och lägger kostnaden på samhället som vill ha en stor vargstam (en privat statlig jägar arme på 4-5000 st som ligger i jour med 15000st hundar varje dygn och som skulle kosta samhället enorma pengar! Kanske mer än vårt försvar!) Jägarna skall inte heller göra rovdjur inventering för att lättvindigt alla skall få till sig bla rovdjurs statestiken varje år! Man ställer inte upp på skyddsjakten av vargen utan här få staten lösa det att skjuta vargen/ar som annses demokratiskt skall bli skjuten/na! Man är inte med och stöttar att flytta vargar för att få en bättre genetisk vargstam. Det disk. också att man ev. skall ställa in älgjakten i 2år och se om det bara är jägarens intresse att ha en älgstam? Den blir inte rolig med 600000 st älgar mot dagens 200000 älgar, tro mig vem som har intresset av detta! Jag självt har inga problem att inte skjuta älg på ett par år! Men ty. så kommer skogsbolagen och markägarna att gå i taket för regeringens beslut, med förstörd skog mm ! Så jägarna har en stor makt som kan får stora konsekvenser när någon trycker ner en bruten övernskommelse i halsen på dem! Regeringen kunde ha väntat 1år till, till nya förhandlingar med jägareförbundet runt vår varg och kanske kommit fram till en ny nivå på större vargstam mot dagens 212! 🙂

  29. Peter S. skriver:

    Läste att du var katt ägare!Och jag är mycket glad att se att du inte släpper ut dina katter vind för våg utanför hemmet! Vet du att Sveriges alla ”tam” katter som ägarna bara släpper ut på dagar och nätter tar nästan 16 miljoner fåglar bara i Sverige varje år! Är detta att vara djur vän om man är den sortens kattägare?

    Ang. att bygga rovdjurs stängsel mot varg mm. Götalands betesmarker kostar flera milijarder (enbart lilla Östergötland kostar drygt 250 miljoner enligt ett aktuellt exempel). Sedan tillkommer löpande underhåll och driftskostnad (el). När vi sedan kryssat för ”Götaland” kan vi ta tag i Svealand och södra Norrland. Kostnad? Samhällsacceptans? Och hur fungerar dessa stängsel i praktiken?? Antagligen är de i många fall helt verkningslösa. Är Svensken villig att ta denna kostnad för en vargstam på ca 1000 djur som du vil ha?

  30. arrami54 skriver:

    Givetvis är tamkatter aggressiva jägare och personligen tycker jag det är självklart att de hålls i kattgård utomhus, både för kattens säkerhet (trafiken) och småfåglarnas.

    Dina siffror angående rovdjursavvisande stängsel köper jag inte, kraftigt överdimensionerade! Kostnaden blir långt mindre och du kan bara räkna på merkostnaden, inte hela stängselkostnaden eftersom stängsel behövs oavsett varg eller inte. (Har du en källa på dina siffror, skulle vara kul att läsa liksom!)
    Sverige är bundna av avtal, EU:s habitatsregler, att politikerna vek sig för EU har en orsak, de ljög för jägarna, sin befolkning och EU! Oavsett vad jägarna vill eller inte så är vargen i Sverige för att stanna. Accepterar inte SJF reglerna utan obstruerar via olagligheter som tjuvjakt så blir de snart de jagade…av rättsvårdande myndigheter! 😉 Klokare att finna en konstruktiv samarbetslösning liksom!

  31. Peter S. skriver:

    Jag skall ta fram siffrorna till dig! Men bara idag så är det mängder med tidnings artiklar om vargattacker över hela mellan Sverige och nu också i söder! jag tror inte regeringen eller LRF är villiga att ta denna stora kostnad på stängsel utan ty. så får vargen lämna platsen med skyddsjakt (som inte jägarna gör längre)! Detta är billigast för stat och skattebetalare (vet du hur mycket statsbudgeten var för rovdjurstsängsel in för 2012 års budget?,De ligger nog ingen!)
    OCH man har nu också uppenbara problem att, efter 4 månader, få fram de 500 000 kronorna som Jordbruksverket beviljat till Länsstyrelsen i Östergötland för rovdjurssäkra stängsel. Betänk då vilken piss i Missisippi 500 000 kronor är i sammanhanget. Det räcker till att stängsla cirka 75 hektar eller cirka 150 av Östergötlands drygt 47 000 får. Här börjar ty. problemet med vargens utspridning längre söder ut ang kostnader! 🙂

  32. arrami54 skriver:

    Siffrorna finns hos Jordbruksverket och bl.a. Viltskadecenter.
    Totalkostnaden som betalades ut i stöd för skadeförebyggande arbete var 2010 totalt 3 769 000:-, alltså knappt 3,8 miljoner. Ersättningen för skadade eller dödade tamdjur var 712 000:- totalt. (Siffrorna inkluderar alla topprovdjur, inte bara vargen!) Den ersättning som utgick för skadade/dödade hundar var 431 000:- …småsummor sett i nationalekonomiskt perspektiv och ingenting jämfört med älgskador på skog (ca en miljard) eller de kostnader älgen orsakar i trafiken.
    Vi betalar t.ex. ca 11 miljarder netto till EU och ca hälften går till jordbruksstöd, i det ljuset blir summan av skyddsbidrag och skadeersättningar vi betalar för rovdjuren, 4 912000:- ca 5 miljoner), helt försumbar. Ni silar mugg och sväljer kameler!
    Problemet Länsstyrelsen i Östergötland brottas med är budgetteknisk, om folk helt plötsligt börjar söka bidrag måste Jordbruksverket tillskjuta pengar, vilket kan ta tid. Här nere har t.ex. fårägarna vetat om vargproblemet ett antal månader, när jag kollade med Länsstyrelsen igår hade ingen sökt bidrag. Detta kan skapa problem inför kommande budget, söker ingen pengarna fryser de inne!

    Personligen har jag numer helt tappat respekten för fårbönder, Svenska Jägareförbundet och LRF, mer lögnfixerade debattörer som ljuger, överdriver och kommer med medvetet falska siffror går överhuvudtaget inte att finna!
    Sveriges ”Fårfarmare”, Svenska Jägareförbundet, LRF kör en falsk politik, man gnäller, gör inget konstruktivt eller positivt för att minimera de konflikter vargen kan skapa, man skyddar INTE sina djur och man gör allt detta medvetet…för att kunna ropa: ”Skyddsjakt Nu”!

  33. arrami54 skriver:

    Tycker hela ditt resonemang andas oetisk utpressning…som en man som inför hustruns vilja till skilsmässa kastar sig gråtande på golvet och skriker: ”Får jag inte som jag vill tar jag livet av mig!”
    Får vi inte som vi vill tjuter jägarna och vägrar eftersök, vilket innebär att skadade djur straffas för att SJF inte får som de vill…moget liksom!
    Vi vägrar jaga älg några år så att trafikolyckorna ökar och fler dör på vägarna om vi inte får som vi vill! …moget liksom!
    Vi vägrar jaga älg så att skogsskadorna ökar om vi inte får jaga varg!…moget liksom!
    Men kör ni er protest utpressning, tror ni att ni vinner på detta beteende som tydligt gränsar till kriminell utpressning, så varsågoda…ni lär förlora mer än er trovärdighet som vuxna och ansvarstagande demokrater.
    …och ärligt, du får ta mitt svar hur du vill, jag bryr mig inte och bedömer argumentationen som barnslig, medvetet falsk, nära kriminell utpressning, oetiskt egoistisk, odemokratisk och så djävla ful att all tillit och respekt bara försvann!

  34. Svante Svensson skriver:

    Är det inte så att till exempel en trafikskadad älg i ett vargrevir ofta gör att det blir lättare för vargen att överleva? Är det så borde vi ha fler vargar, då jägarna ofta misslyckas med eftersöken?
    Jag tror för min del att det spelar ingen roll för vissa jägare, bara de får panga i skogen.
    Jag vet att det finns riktiga jägare med pondus, som tycker denna varghysterin är vansinnig.
    Svante
    PS datorn i det närmast klar, saknas bara några program att hämta DS

  35. arrami54 skriver:

    Jag satt och pratade med en riktig jägare några timmar här hemma i går kväll, intressant och många jägare delar vår syn på vargen. Men många vågar knappt yttra sig och skriver de t.ex. insändare så gör de aldrig det under annat än ”signatur”. Jag trodde de fiktiva karaktärerna i filmerna ”Jägarna” och ”Jägarna 2” var överdrivna och stereotypa, men min bild av t.ex. Smålands jägarkår idag blir i många fall kopior av filmernas karaktärer, skrämmande!

    Vargen kan säkert hjälpa till när eftersök misslyckas, de upptäcker snabbt en skadad
    älg.
    Kul att din dator återhämtar sig!

  36. Peter S. skriver:

    Svante! Kan du tala om var du fått bilden eller informationen om att jägarna oftas misslyckas med eftersöket av älg? Hur många av jägar kårens 300000st har Pondus som du gillar (Har man bara pondus som jägare om man gillar att vi skall ha mycket vargar i dina ögon?) och hur menar du att många gillar bara att panga i skogen? Mot vad får det panga i skogen?

  37. Peter S. skriver:

    Och riktiga jägare är för många vargar? De andra jägarna är ljugare och osv. för att de inte har samma ”riktiga” syn som du har? Och alla fåruppfödare och LRF är alla bara ljugare och inte intresserade av att bygga rovdjurs stängsel! Det är att dra alla över samma kam
    m! Men klart bor man i Småland så har man inte sett eller blivit drabbad av det som alla som har vargen sett och reagerar över! Finns det bara Riktiga jägare i småland? Samma bild igen av dig att rovdjursförespråkarna bara kör sina arrgumet och kan eller vill inte se problemet för dem som har de! Då blir det häller ingen förhandling vid bordet med jägarna för alla måste jämka för att hitta en lösning för människorna som lever med problemet! Det finns ingen Kommun eller län idag som är glada att ha vargen hos sig, det är mer problem än possitivitet! Men småland kommer inte att tycka detta för de får aldrig uppleve en vargstam liknande den som är i mellan Sverige!

  38. arrami54 skriver:

    Vargen är en riktig jägare, liksom Lodjur, Räv m.fl rovdjur.
    De mänskliga jägarna är oftast hobbyjägare som jagar för nöjets skull eller p.g.a. naturintresse. Många jägare gör ett bra jobb och jägarna överlag är duktiga, men det finns en stor minoritet som jag tycker är olämpliga. De som tjuvjagar, de som hatar t.ex, varg och andra rovdjur och gärna tyst dödar dem enligt S.T.G-principen. Sen gillar jag inte de som använder utpressningshot…dålig och oetisk stil på gränsen till det kriminella.
    Varför är det så få medlemmar i LRF som ansökt om bidrag till rovdjursavvisande stängsel när de känt till vargens närvaro i månader? Tycker det om något avslöjar ett ointresse av att skydda sina djur.
    Givetvis är det tragiskt för en hundägare att förlora sin hund, men tragiken är inte mindre när det handlar om att vildsvin dödar dem (det djur som dödar flest hundar idag är just vildsvinet!) eller när de dör i trafiken. Likaledes är det tragiskt för de fårägare som förlorar många djur…men både hund, får och övrigt boskap går att skydda om viljan finns. …och vill man inte skydda sina djur p.g.a.- egoistiska livstils val, ja då skall man inga djur ha. Som jag t.ex. skyddar mina katter mot trafiken via en stor kattgård med tre små byggnader, varav en är en kopia i två våningar av Mumintrollens hus…du tror det var gratis och utan arbetsinsatts?

  39. arrami54 skriver:

    Statistiken för årets viltolyckor hitintills ser du här nedan. Statistik för hur man lyckas med eftersök finner jag ingen, men den ligger troligtvis långt ifrån 100% och varierar över landet, delvis beroende på jägarkårens skicklighet:
    Statistiken över årets viltolyckor finner du här:
    http://www.viltolycka.se/statistik/viltolyckor-for-respektive-viltslag.aspx

    …öppnar i övrigt för Svante att svara, men jag bedömer situationen likartat som honom p.g.a. empirisk erfarenhet av det jag hört jägare berätta.

  40. Svante Svensson skriver:

    Svar till Peter S.
    Tycker du inte att det är orättvist med 300 000 jägare mot 250 vargar? Vad gäller eftersök så är det så att bor man i Norrland så ser man detta, oftast tar det för lång tid att få fram någon som vill ställa upp, att det är kört redan från start kanske det fungerar bättre hos er då det inte är så långa avstånd. En ort jag bodde i från 1988-2000, var det ett jaktlag som fick filmen jägarna att framstå, som en snäll dokumentär, om jakt och leverne. Där jag bodde senare, och nu tycks i alla fall jakten utföras nyktert. Och visst känner jag de som är riktiga jägare, som förstår att vargen ser till att det blir friskare djur i naturen, naturliga urvalet du vet. Måste det vara så svårt att ta hand om sina tamdjur, om man nu absolut måste ha ulliga köttproducerande djur varför inte använda Skottish Highland cattle, det är en bonde i byn som har sådana, och han verkar inte vara orolig, och han har så dåligt stängslat att det är vanligt att man möter dem på hundpromenader. En sak till här finns både björn, och varg, men man ser bara avföring från dem, och vad jag vet blev ingen bärplockare uppäten. Så de vilda djurens farlighet är nog ganska överdriven. Det finns dock ett djur i Sveriges fauna som är livsfarligt, och det är fästingen, men den är svår att skjuta. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11445336.ab kommer Taiga fästingen hit, eller om den redan finns blir det ännu värre.
    Svante

  41. Peter S. skriver:

    Så nu skall ingen få har får uppfödning i Sverige? Så vad du menar Svante är att alla måste rätta sig efter vargens etablering och ändra på sin livsstil , boend och inkomst bara för att ni vill ha mer varg när ni sitter hemma i era kök och inte har problemet! Tex sluta med fåruppfödning och för alla skall Highland cattle!? Finns inte någon gräns på hur långt de boende och drabbade av vargen måste gå för att ni skall vara nöjda med varg etableringen eller är den oinskränkt?!? Kanske den dagen när ni själva måste försaka något som är viktigt för er, men som ni för andra drabbade bara rycker på axlarna för ! Kallar det stor egoism!!! Nu är det inte rädslan för att bli uppäten som ligger till grund av varglicensjakten? Var har du fått detta i från, det är vargkramarna som drar denna naiva förklaring, det handlar om bla gener och acceptans av dem som bor med vargen och problemet! Och hur tänke du när du säger att vargen är en bättre eftersöks jägare än den dåliga jägaren! Skall polisen ringa till en vargflock och säga att här är enb skadad älg, sök nu upp den?? För det finns inga vargar längs vägarna att hoppas på tar upp söket av en skadat djur! Hur tänker du eller vill du bara kasta skit på oss som gör detta idella arbete idag!?

  42. Peter S. skriver:

    Sedan så kan man ju alltid tycka att alla som är för vargjakt, har en annan syn än dig (a54), är naiva och vill ha en lägre vargstam än 350vargar bara ljuger, Jägare, LRF och fårfarmare. Men man är inte bättre självt när man bygger sina blogg inlägg med felaktig information för sitt egna syfte som tex detta inläggs vargvalps bild och så alla tror att dessa små valpar låg svultna och döda i varglyan efter årets licensjakt som slutade 31 jan! Men är man bättre än Jesus var själv så är det bara att gratulera dig a54 när alla andra har fel och bara får skylla sig självt! Man kan nästa tro att du har Holländsk blod i dig (har aldrig fel utan alltid rätt)!!!

  43. arrami54 skriver:

    Du tolkar min syn på vargjakt fel, jag har inget emot jakt den dag stammen är livskraftig och vi får ett naturligt inflöde av friskt blod österifrån. Dessutom är jag inte emot välgrundad skyddsjakt, att vargen bibehåller sin rädsla för människan är viktigt. Du missar nyanserna, men det är inte mitt problem!
    Jag bygger inte bloggen på felaktig information, vargungar dödas i lönndom av ”tjuvskyttar”, liksom de tre lodjursungar jag idag fick veta tjuvsköts i norra Skåne under förra årets älgjakt. Du kan förneka att tjuvskytte inte förekommer tills du blir grön, motsatsen är styrkt!
    …och om du ser mig som större än Jesus så tycker jag synd om dig, jag gör det INTE! Däremot saknar jag etik hos en jägarminoritet…och god etik är viktigt! Utan god etik är det omöjligt att bygga en reell demokrati och ett samhälle!

  44. Svante Svensson skriver:

    Att använda din blogg att debattera med Peter S känns inte rätt, att sedan diskussionen inte leder någon vart gör det ganska meningslöst. Jag tror inte att det går att ändra på Peter S åsikter i alla fall.
    Sedan en fråga, slog Kynna alla 3 fåren på en gång utan att äta av dem, eller vid olika tillfällen, och åt av dem?
    Svante

  45. arrami54 skriver:

    …du får använda min blogg för en debatt med Peter S, men det är helt upp till dig att avstå också och jag delar nog bilden av att du inte får till någon förändring av hans ståndpunkt! 😉

    Jag vet inte om ”Kynna” tag alla tre fåren vid samma tillfälle, eller om hon återkommit…men vargar fungerar så att om det finns många möjliga byten på samlad yta, så reagerar instinkten genom att ta så många som möjligt, sprids fåren, t.ex. i en större hage blir resultatet oftast bara ett dödat får.

  46. mariadesuede skriver:

    Precis samma usla argument fràn varghatarna i Sverige som i Frankrike, rovdjur jagar för överlevnad, därmed basta!

    Bättre stângsel skulle leda till mindre förluster för uppfödarna, men de vill nog inte ens investera i bättre skydd. Ja, människan dödar allt som hon inte gillar, se bara pà hajen, vilket ocksà handlar om ett djurplàgeri utan like. De skâr av fenorna och slänger tillbaka hajen i havet levande för att göra en hajfenssoppa, därför att hajfenor skulle öka potensen hos en man… Fàfängan dödar djuren…Sen att hajen dör en smärtsam död bryr de sig inte om…

    örnkramar

  47. arrami54 skriver:

    Kan tänka mig att argumentationen är densamma, människan är sig lik, världen över! 😉
    Givetvis jagar alla rovdjur för att överleva, inte av ondska eller nöje.
    Bra stängsel vinner alla på, uppfödarna, fåren och vargen, men här i trakterna handlar den debatten enbart om pengar, bönderna vill ha allt betalt och frivillig, gratis arbetskraft som gör jobbet!
    Kan tänka mig att det kliar hos centerpartiet: ”Tänk om vi kunde ge de våra gratis Fas 3-slavar som stängslade!” …och det är rätt kul att Alliansen vill bort från bidragen, bönderna exkluderade, de skall ha än mer bidrag!

    Kram.

  48. mariadesuede skriver:

    Länkade till dig fràn Rovdjurens Värld…

    Örnkramar

  49. arrami54 skriver:

    Tack!
    Varm kram Maria! 😉

  50. Grytlock skriver:

    Jo för lokalt så vill man såklart ha problemvargar, solklart så måste det ju vara………..

  51. arrami54 skriver:

    …?
    ”Kynna” är ingen problemvarg, snarare bara en typisk varg. Att hon tagit några får beror helt på okunnighet och bristande skyddskunskap/stängsling m.m. hos fårhållarna.

  52. Grytlock skriver:

    Du skrev att man ville skapa problemvargar med licensjakten, det kan jag säga att man nte ville. Det man ville va att få en mindre stam visst. Mest effekt får man om man tar bort kapitala djur så är det helt klart.

    Ang kynna så håller jag med om att hon inte är en så kallad problemvarg, men det blir problem endå. Skulle tro att det inte finns en varg på jorden som inte äter får eller annan boskap.

  53. arrami54 skriver:

    Godmorgon ”Grytlock”, hoppas du får en bra dag!

    Licensjaktens politiska och psykologiska syfte var att förstärka/skapa bilden av ”problemvargar”…din bild av ”Kynna” är korrekt, eftersom problemvargar inte finns, det finns bara varg av den sort som väljer enklaste byte eftersom skaderisken styr dem…”Kynna” är alltså helt normal! 😉

Kommentera

