Yaguareté, …en gång levde vi i ömsesidig respekt!

Jaguaren, ett av topprovdjuren som p.g.a. konflikt med människan är på gränsen till utrotningshotad. Det finns tydliga paralleller mellan konflikterna rovdjur – människa, världen över. De flesta stora kattdjur är hotade…liksom vargen här hemma. Det finns en okunskapens oresonlighet i den psykologiska trygghetszon en del människor vägrar lämna…en oresonlighet som är miljökonflikternas verkliga essens, grundad i okunnig och medveten egoism och som i slutändan lär slå hårt tillbaka på mänskligheten.

När en Jaguar kastar sig över en Kapybara och genom ett bett med de kraftfulla käkarna/tänderna krossar huvudet och orsakar en blixtsnabb hjärndöd för kapybaran gör h*n inte det av ondska…våldet är rent, nödvändigt för kattindividen och för balansen i den biologiska biodiversiteten.

Kapybarans historiskt naturliga fiender jaguar och puma har skjutits bort och djuret är därför numera sin egen största fiende. Detta på grund av sin enorma tillväxt i antal, som leder till att den nästan äter upp all vegetation som den kan äta …och konsekvensen blir?

Vildsvinet sprider sig enormt snabbt i dagens Sverige, den saknar naturliga fiender…och konsekvensen blir?

Bilden är densamma i konflikten mellan varg och man…någonstans tappade vi den ömsesidiga respekten och vi började förlora…vi började plundra vår jord, i stället för att förvalta den. Vi blev ett skadligt ”virus”, en ”parasit”…

Vi är toppen på pyramiden, den kan tas bort utan att resten skadas och den dag vi i grunden verkligen inser vårt beroende av dem där ”under” oss, de som bär vårt livs förutsättning…då kanske vi kan vinna en bra framtid.

De stora rovdjuren världen över har en grundläggande respekt för varandra, en gång bar vi densamma…

Jaguarer och pumor förekommer ofta i samma utbredningsområde. I dessa regioner jagar pumor huvudsakligen mindre djur i närheten av vatten, för att undvika konkurrensen med jaguaren. Dessa två kattdjur tar skilda vägar och angriper inte varandra. Exakt så respekterade man och varg varandra en gång i tiden… men hand i hand med att vi blev bofasta glömde vi jägarnas ömsesidiga respekt. Det växte fram religiösa vanföreställningar och falska psykologiska trygghetsbehov…vi ville linda in livet ”i bomull” och började se oss som förmer, vi blev ”Guds avbild” och konflikten med naturen började…

…en konflikt vi inte vinner, vi kan bara förlora i takt med att siffrorna över utrotade djur och växter ökar.

Försök övertyga mig om att jag har fel, om att människan generellt är ett klokt djur som vinner den ”dårarnas” konflikt med naturen hon startat och envist driver vidare…

 

Det här inlägget postades i Natur och miljö., Vargdebatten.. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Yaguareté, …en gång levde vi i ömsesidig respekt!

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Som vanligt har du både rätt och det moraliska övertaget.

    Jämförelsen kanske inte får Eskil att reagera, men väl Svensson hoppas jag…

    Kan du fatta att han fick sitta kvar? *skakar på huvudet* Hur tänkte de där?

    Hemikram

  2. arrami54 skriver:

    Jag har alltid rätt, skriver jag kaxigt leende och provokativt…och ja, med ett visst mått av självironi! 😉 Kunskap är som ett träd, föränderlig och växande! (Så det gäller att plugga, alltid och konstant!)

    Eskil är Centerpartiets ”grå eminens” eller ”grand old lady” om du så vill. Han påverkade Carlgren kraftigt och lär påverka fru Ek i samma riktning…han är vargens fiende nummer ett i Sverige. Men även han måste finna sig i Bernkonventionen om bevarandestatus, liksom EU:s habitatsregler…tur det!

    Kram.

  3. Svante Svensson skriver:

    Eskil Erlandsson, är den enda människa jag vet som ingen skulle hitta om han gick vilse, på en svingård.
    Svante

  4. Greta skriver:

    Nickar instämmande till artikelförfattaren. Du är klok du! Insiktsfull! Tänk vad vacker världen skulle kunna vara om alla tänkte i dessa banor. Människodjuret är verkligen en styggelse ibland. Vi bedriver rovdrift och snor åt oss av det överflöd vi kan, allt för makt och pengar.
    Det är bara människan som är girig, det är bara människan som har makthunger i så stort mått att de utrotar andra arter bara för egen vinnings skull. Jag skäms att vara människa ibland.
    Undrar var människan skulle säga om den plötsligt befann sig näst högst i hierarkin, och en annan, högre stående art behandlar människan på samma sätt som vi behandlar våra djur och vår natur. Vad kan man göra åt situationen? Så här kan det inte få fortsätta!!!

    Ang kapybarorna. Jag minns på 70-talet, när Jan Lindblad hade sin naturserie från Franska Guyana. Jag var så förtjust i kapybarorna. Ville gärna ha en egen, men det gick ju inte till mitt stora förtret.

  5. arrami54 skriver:

    …även jag minns Jan Lindblads naturserie, det var någonstans där mitt naturintresse vaknade och sedan dess har intresset bara växt. Läser generellt minst en timme om dagen om natur, något djur eller ett miljöproblem…
    Tror som du att mänskligheten inser sin girighet först om någon ”alien” kommer och hanterar oss som själlöst kött! 😉
    Tack.

  6. Ping: En kväll om vargen i Loshult. | Varghjärta

  7. Greta skriver:

    Ja du Arrami, jag vet faktiskt inte vad jag ska svara på det. Förnekelsen inför ett faktum kan vara mycket stark så jag tror knappt det räcker med att man blir uppäten av en alien. Det är väl bara att blåneka?? eller??. Skämt åsido… Jag tror det krävs mycket mer än så tyvärr. Sådana saker som empati, omtänksamhet, förståelse och ansvar. Det är inte så många som förstår vad jag menar med dessa ord. Ingen bryr sig längre och det känns väldigt frustrerande, för jag ser ju var det barkar. När vaknar man??? När det är för sent?

  8. arrami54 skriver:

    …dystra dagars sinne säger att det redan är för sent. Det tycks som om den mänskliga kulturen gått in i ett odemokratiskt och en minst sagt narcissistisk period av girig oetisk egoism, kunskapen går förlorad i ett snuttifierat twitterflöde där information längre än 140 tecken är för jobbig att ta in och informationsflödet ägs av dem som vill konservera okunskapen.
    …och du har rätt, nog ser vi utvecklingens riktning, varthän det barkar…
    Mänskligheten tycks mig ibland ganska trist, outvecklad och mer ”djurisk” i ordets negativa betydelse än de djur de hatar…och räds.

  9. Greta skriver:

    Ja du har så rätt. Det är narcissismens tidsålder. Det är fult att vara omtänksam. Man betraktas inte som normal om man inte är egoist. Ja ja, då är jag väl onormal då…eller rent av ett riktigt freak. Snuttifieringen, som du nämner, finner inga gränser. Folk orkar inte läsa riktiga ord, för de förstår inte innebörden och genom detta så cementerar man fast denna okunskap hos människan. När ska folk förstå innebörden av t.e.x ordet utrotning. Det är ju oåterkallerligt, men för de flesta är det bara en bunt bokstäver.
    Beträffande din sista kommentar om människan så måste jag medge att jag ofta finner större nöje i att vistas tillsammans med ett djur än en människa.
    Människor sviker, ljuger och bedrar men jag har aldrig träffat ett djur som uppfört sig på samma sätt. Så jag är djurvän.

  10. arrami54 skriver:

    …ja etiken börjar förlora och visst är det lätt att känna tillit visavi djuren i vår närhet, tilliten till medmänniskorna får man generellt lägga på en lägre och avvaktande nivå.

  11. Greta skriver:

    Så sant! Jag borde gå på kurs för att lära mig att vara avvaktande. Tror för gott om de flesta och det får jag alltid lida för. Jag mailar dig…

  12. arrami54 skriver:

    …ja, det kan vara farligt att automatiskt tro gott om alla människor. Ca vart tionde kan lida av farliga störningar, den om t.ex. möter en psykopat eller utpräglat oetisk egoist lär aldrig glömma detta möte!

  13. Ping: …så kringgår ”makten” demokratin. | Varghjärta

  14. Ping: …en gång levde vi i ömsesidig respekt! | Varghjärta

Kommentera

