…en underbar utställning, signerad Theis Eljas!

Konstnären Theis Eljas har en mindre utställning sett till antal bilder på ett galleri i Ljungby (Kungsgatan 7) fram t.o.m. 12 november. Det är kanske en liten utställning sett till antalet bilder, men det är en stor upplevelse. Theis känsla för komposition, ljus, yta kontra djup, färghantering, ställde mig lite häpen, inte ofta undertecknad faller för varenda bild i en konstnärs produktion och står lite naken med en känsla av att jag har så lång väg kvar till ”mästar”-nivån…och tro mig Theis är framme, hans handlag, känsla och kunskap är ”mästers”!

Det märks att hans insamlade kunskap genom livsvandringen från Humledaek i Danmark 1951 fram tills nu, skapat ett personlig stil som via kreativ meditation, passion och skaparkraft samlat det bästa ur den konst han influerats av. Surrealismen, futurismen, realismen o.s.v. finns där, men också Rembrandts ljus, men bara som spår för den som ser historiens påverkan, Theis konst är helt unik i ordets mest positiva mening.

Bortsett från det jag nämnt så strålar en fascinerande harmoni ur bilderna, ibland nästan pulserar de och den som klär sitt fjärde skinn, sitt hem, med hans bilder får mer än bra konst, harmonin i bilderna smittar till betraktarens själ…och min själ ler av njutning, behag.

Denna lilla utställning är det bästa undertecknad sett på många år. Jag minns att jag mötte Theis under en utställning i det hus som nu är min bostad 1992, han låg på en hög nivå redan då, men nu är nivån mästerlig. Tack Theis!

Theis Eljas hemsida hittar du här och jag visar några bilder ur hans produktion, med hans tillåtelse:

Notre_Dame

March

June

August

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till …en underbar utställning, signerad Theis Eljas!

  1. skvitt skriver:

    Underbara bilder!
    /Skvitt

  2. arrami54 skriver:

    …visst är det! 😉

    Hoppas allt är väl ”Skvitt”!

Kommentera

