…det dummaste jag läst i fallet ”Kynna”.

Jag noterar, likt andra, ”att vår landshövding kallar en ledarartikel i Smålandsposten idag för tänkvärd, i sin blogg.”

Den artikel hon syftar på är Vargkultens mörka förflutna, jag citerar följande:

”Det är förstås långsökt (och felaktigt) att klistra etiketten nazister på djurrättsaktivisterna. Men det tankegods som härbärgeras inom begrepp som ekologi, biologisk mångfald och djurrätt har gemensamma nämnare med tanken om en enda arthierarki.
Tankar som dessutom omsätts i handling. Att djurrättsaktivister inte bara ägnar sig åt relativt oskyldig civil olydnad utan också mordbrand, sabotage och trakasserier finns det dessvärre många exempel på.

Det ledarskribenten gör är att koppla ihop nazisternas rashierarki med biologiska mångfald i ordet ”arthierarki”. Vad han dessutom gör är att generellt likställa alla djurrättsaktivister med kriminella aktiviteter som: mordbrand, sabotage och trakasserier” och även all laglig verksamhet som att t.ex. ”uttrycka sin åsikt i sakfrågan” har två ord framför sig för att ytterligare förstärka bilden av att alla djurrättsaktivister är kriminella, nämligen orden ” relativt oskyldig civil olydnad”. Denna ledarskribent tycks i rubriken även teckna en saga ur den tid då vargen stod för all ondska…och ledarartikeln är en illvillig liten saga!

Artikeln är inte bara medvetet retoriskt vinklad på ett oerhört fult sätt, den avslöjar också skribentens totala okunnighet om biologisk mångfald. Det är falskt att måla lögnens bilder över en vilja att bevara även topprovdjuren som varg, som varande en nazistisk syn, det är ju exakt tvärtom! Vi som kämpar för biologisk mångfald kämpar för alla djurarters rätt att leva, vi vill återskapa det människan i mycket förstört, den naturliga balansen…

Vilka är det som ville/vill mörda allt som ”konkurrerar” i ”arthierarkin”? Vilka är det som vill bibehålla topprovdjuren på nivån utrotade?

Man kan lite tillspetsat ställa följande frågor: Vilka är de, som likt nazisterna, ville/vill begränsa, genom att plocka bort och mörda de som inte passade in i deras världsbild, deras egoistiska livsstil?…i detta fallet är det vargen, i nazisternas fall var det judarna…och i vår tid jagar rasisterna muslimer! Vilka är det som jagar ”Kynna” (smålands moderna jude-tik!)…jo, de ”goda soldaterna” som lyder order(?)! Vilka står närmast nazisternas hat?

Jag vill absolut INTE påstå att våra motståndare i den här diskussionen är ens på samma dag jämförbara med nazister. Men att vilja plocka bort en art från dess naturliga levnadsmiljö är definitivt inte något som gynnar mångfalden på något sätt.

Att dessutom dra alla aktivister över en och samma kam är exakt lika illa. Det finns en bred skala från de som begår olagliga handgripligheter, som jag inte försvarar, till de som är en majoritet som använder sig av klart och tydliga lagliga metoder, som för undertecknads del innebär verbal argumentation och stängsling för att skydda både vargen och fåren. Det som faktiskt gynnar alla inblandade djurarter bäst.” …citatet är även min åsikt i saken.

…och det Smålandsposten helt missar i sin partsinlaga är att kampen för biologisk mångfald, kampen mot miljö-/klimathoten i stort handlar om människor och människosyn…vi vill nämligen att våra barns barnbarn och deras barn i framtiden, skall få leva i en värld som andas balans, harmoni…

 

 

 

Det här inlägget postades i Vargdebatten.. Bokmärk permalänken.

31 kommentarer till …det dummaste jag läst i fallet ”Kynna”.

  1. Svante Svensson skriver:

    • Nazister var inte för mångfalden av arter, vilket de djurrätts aktivister jag känner står för, självklart finns det avarter i alla läger, men att kalla naturvänner, nazister är bisarrt. Att tjäna pengar på att mångfaldiga enfald har varit TV, och politiker, förunnat förut, nu får jag lägga till Marcus Svensson på listan också.
    Skickade in detta till smp, smått irriterad.
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    …exakt, nazismen står för motsatsen till mångfald och någonting mer enfaldigt än denna ledarartikel får man leta efter!

  3. Dag Bjørndahl skriver:

    Jeg var i skogene og var direkte med på å spre denne lille bluffen, i håp om å få jägarne til å legge ned våpen. Dette gjorde de ikke. Derimot gjorde ukritiske journalister et j…. nummer av dette..

    Hva fant vi ut?

    1. Journalister og jegere har et skittent syn på oss som gruppe og mennesker.
    2. Jegere er like kyniske, uansett hva de blir stilt overfor.
    3. Tidningarna er ikke pålitlige, og bedriver en ensrettet ukritisk journalistik.
    4. Vi blir oppfattet som ekstremister, noe vi ikke er.
    5. Jegere og bønder kan bluffe så mye de vil. Men dersom vi bluffer en liten gang, så settes hele världen i bevegelse.

    Men vi oppnådde få medieomtale om vargen ”KYnna”, som føddes bare 20 km i fra mitt hjemsted, og der jeg skriver dette innlegg.

    Mvh

    Dag Bjørndahl
    leder
    Aksjonen Rovviltets Røst
    http://www.rovdyrdebatt.org
    http://www.rovvilt.org

  4. Dag Bjørndahl skriver:

    Og det ble IKKE sluppet hunder

  5. arrami54 skriver:

    …förstår vad ni fann och ingen är förvånad. Smålandsposten satte ner foten och styrkte inte bara vilken sida de står på utan också sin fantastiska förmåga att sprida okritisk och falsk retorik…

  6. arrami54 skriver:

    …jag vet. Men bluffen synades inte. 😉

  7. Svante Svensson skriver:

    Jag undrar om Magnus Svensson använde sig av denna lag http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag
    För att få alla att dra sig tillbaka från diskussionen om Kynna med hedern i behåll? Så att smp får lugn och ro på redaktionen.
    Svante

  8. Peter S. skriver:

    Japp likt DN och Expressen som också slänger ut falsk information, men visst det är ju åsikter som passar sina egna åsikter, å då har man inget problem med det!! 😉

  9. arrami54 skriver:

    ”Elementary, my dear Watson”….och du om någon är totalt lurad! 😉

  10. arrami54 skriver:

    …givetvis är det en sjuk variant av Godvins lag smp spelar med…och nog faller retoriken platt till marken! 😉

  11. HEMIMAMMA skriver:

    Väl rutet och jag delar detta på Facebook!

    Hemikram

  12. arrami54 skriver:

    …varsågod. 😉 Kram.

  13. Peter S. skriver:

    Då kan vi ta varandra i handen båda två!!:-)

  14. arrami54 skriver:

    …njaaa…vi kan säkert ta varandra i handen kring många frågor, men inte i denna! 😉

    I denna fråga lurar ingen mig…jag kan för mycket om vargen och jägarkårens retorik för att gå på bluffarna! 🙂

  15. Svante Svensson skriver:

    Apropå EU. http://www.svd.se/naringsliv/papandreou-tros-fa-sparken_6606882.svd Men vad ska mammandreou säga då?
    Svante.
    Ps detta har inte med din blogg att göra Ds.

  16. arrami54 skriver:

    Sant att din kommentar inte har med mitt inlägg att göra, men jag följer med intresse den grekiska ”tragedin” och oavsett har grekerna några rejäla hundår framför sig…intressant att se är hur Tyskland och Frankrike öppet hävdar Euron framför Greklands folks rätt till demokrati och folkomröstning…
    …vi har inte sett slutet än och oavsett lär det grekiska folket förlora och förlora stort!

  17. mariadesuede skriver:

    Jag kan ju komma till Sverige och riva nàgra fàr med min ”klo”, min gipsade hand är ganska vass i kanterna… Känner mig nästan som Wolverine med sina klor…

    Gallimatias, det är rent nonsens som de säger om Kynna. Fast det behöver jag inte säga.

    örnkramar ♥

  18. arrami54 skriver:

    …jag har aldrig förr läst en sämre ledarartikel, så jag är böjd att hålla med dig! 😉

    Kram! Hoppas allt är väl!

  19. mariadesuede skriver:

    Jag màr iaf bättre, men nu ska jag se Arn pà France 4…

    Jag hoppas du màr bra.

  20. arrami54 skriver:

    …”Glad att du mår bättre”-kram avsänd i din riktning…! 😉
    Kram.

  21. Peter S. skriver:

    En fråga som du inte har svarat på arrami54 som är så kunnig om vargar och jägarnas dålda agenda? Vem skall hålla ner din vargstam till din nivå när vi har en vargstam på 1000st i framtiden? Är det medlemmar i föreningarar som Nordulv eller The Wolf Army Sweden?

    Eller är det genom en Svenska skattebetande Privat jägarkår som skall göra detta på ett i din ögon mycket mer humanar sätt än dagens jägare (200st vargar varje år måst skjutas bort)? Som vi ser nu så börjar Dalarna och snart följer Värmland jägare efter att få problem med eftersöksjägare som inte vill ställa upp (synd om djuren som får lida, men det är ju för att vargstammen skall växa och då finns inga emparti för övriga djur än vargen) på bla grund av att släppa sina hundar för att man är rädd att vargen ev. skall ta dem och detta med all rätt (Här kan ju alla ”ni” som vill ha en större vargstam än 210st ställa upp, men jag tror att de/ni är mörkrädda och vågar inte ta ett eftersök efter bla ett trafikskadat vildsvin) Jag tror tyvärr att om ett par veckor så kommer det att bli stora problem runt detta i vårt samhälle och detta kommer tyvärr bara vargen till skada!!! Men så vill ni ju ha det 😉

  22. arrami54 skriver:

    Jägarnas ”dolda agenda”, menar du? (Jag skall undvika din hånfullhet och inte påtala dina språkliga kunskapsbrister). Finns det en dold agenda, är det organiserad tjuvjakt, eller vad menar du?
    Jägarkårens agenda blev tydlig efter SJF:s debattartikel i DN, de/ni söker konflikt, så dold är nog inte agendan!
    Vilka håller ner vargstammen idag, vilka älskade licensjakten på varg…jo, SJF-anslutna jägare. Men visst vill inte ni vara med i framtiden utan tjurar likt småbarn så får vi ta och anställa yrkesjägare. De ca 50 miljoner SJF får idag täcker en del av lönekostnader och administration, resten får vi in via skogsbolag m.fl. som vill hålla skogsskadorna klövviltet orsakar nere m.m.
    Inga problem att avfärda er ur bilden om så krävs…
    Det finns ingen anledning att spåra trafikskadat vilt med lös hund, det går med bandhund också och är viltet så pass oskatt att det springer ifrån bandhunden så behövs nog inte kulan heller.
    Du har liksom missat hela poängen, det var inte vi som vill ha biologisk mångfald som valde konflikten, det var SJF och de ”stolta män” i den organisationen som nu beter sig som tjuriga småbarn, eftersom de inte fick behålla licensjakten…och du, konflikt får ni garanterat, liksom det faktum att all respekt för SJF nollades, rann ut i ett ”ingenting”!

    Ditt vargmotstånd är patetiskt, omoget och likt det barn som slår igen dörren i protest över att inte få exakt som man vill. Gnället över vargdödade hundar/jakthundar är löjligt när man ser att långt fler dödas i trafiken, av vildsvin, jägarna själva, än av varg. Ni är inte de kunniga förvaltnings-hjältar ni vill spela och en livskraftig topprovdjursstam i samspel med yrkesjägare skulle förvalta mångfalden långt bättre än ni…så var inte alltför kaxig och hånfull, i framtiden finns det kanske inget SJF….och troligtvis skulle mindre än ett par procent av befolkningen sakna er.

    Slutligen, vad är det enligt dig jag inte vet om vargen? Jag kan garantera att jag med lätthet skulle slå dig i ett test…vågar du anta utmaningen? 😉
    Ditt resonemang är lika löjligt överdrivet som det hos dem som menar att hela jordbruksnäringen i Sverige är hotad eftersom vargen tar ca 200 får av nationens totala antal av 550 000 får. Det finns tydligen ingen hejd på SJF:s och jägarnas överdrifter, personligen tycker jag SJF borde stå i den klassiska skamvrån med en strut på huvudet och helt lägga ner sitt retoriska tramsande!

    Du får ursäkta, men ditt retoriska trams irriterar undertecknad!

  23. Peter S. skriver:

    Du kan säkert mycket mer än mig om vargen som djur än jag, så där slår du mig! 😉

    Så du menar på fullaste allvar att en yrkesjägarkår skall handtera vargstammen i ”din framtid”? Jag tror att de har full upp redan då med all annan daglig viltförvaltning som skall handeras när jägarna inte gör detta längre gratis? (Nej fel, inte gratis utan till en kostnad per år på ca. 20.000:-. För det finns säker mycket mer att göra än att skjuta av 100-150st vargar om året för en yrkesjägarkår som du vill ha till en nivå av 1000st vargar? Tror du på fullaste allvar att svenska folket är villiga till att med skattemedel betala en ”privat” jägarkår på ca.10000st som troligtvis behövs för att mot svare de timmar som ca. 250000st jägare lägger idag (gratis, nej inte gratis igen ;-)) i alla typer av jagt, viltvård mm? Nä detta är bara ett önske tänkande och jag lovar att med bara de ca. 300st vargar vi har idag i Sverige och den uppståndelse och påverkan de gör redan så kan du tänka dig hur det blir med 3ggr. så stor vargstam! Inte kommer detta att vara något som ”svensson” är villig att öppna plånboken för!
    Men är man helt blid för sin sak så kanske man lever i den tron 😉

    Jag tror att man ”Svensson” hellre lägger dessa skattepengar på sjukvård, skola, omsorg och lågavlönade jobb. Som V röstare (alltid röstat på V och det skäms jag inte för 😉 ) som jag är, så ser jag och säkert flertalet av mina landsmän hellre att pengarna går till dessa grupper som jag nämt!

    Men vad kan du själv tänka dig att kompromissa om för att öka dagens varg förståellse i samhället, speciellt hos dem där vargen finns idag? Det finns inte många Län, LRF, Markägare och skogsbolag som idag hyser varg idag, som är positiva till vargen och vill också ytterligare plantera in fler vargar! Även län som inte har en ”stor” vargstam är mycket tveksamma, undra varför om nu vargen är ett sånt bra djur? Kan du svar på det? Eller har de också missat vad de handlar om runt vargen?

    PS. Dessa ca 50 miljoner som SJF får av staten idag är bara en liten del som de (jägarna) själva har betalt in under året med olika avgifter mm. tex. jaktkort, fällavgifter, drivmedel mm. till staten! Så här blir ty. bara en ytterliga minus i statsklassan och för framtiden skogsägare!DS

  24. arrami54 skriver:

    Du bör nog läsa på kring V:s miljöpolitik, vad man tycker i frågan om biologisk mångfald m.m., tycker du låter mer som en av Eskils väljare.
    Vad Svensson tycker vet jag inte, däremot finns det en solklar majoritet som vill ha en livskraftig vargstam i Sverige. Vad det gäller skattekostnader är rovdjuren totalt försumbara, tittar du på totalkostnaden för topprovdjurens (varg, björn, lo, järv, örn) skadeersättning + ersättning för skydd som rovdjursavvisande stängsel så var summan 4 481 000 kronor. Nationalekonomiskt försumbart och ca 50 öre per medborgare.
    Kostnaden för t.ex. Gårdsstödet (skattesubventionerat bidrag till ”jordbruket” via EU) 5 967 000 000 kronor. Därtill subventioneras grisuppfödare extra med ca 90 miljoner om året o.s.v.
    …så en mindre kostnad även för yrkesjägare tål nog Svensson! 😉
    Jägarnas privatekonomiska kostnader för sin hobby intresserar ingen i sammanhanget och vill man odla sin hobby får de flesta av oss ta kostnaden…fritt val liksom!

  25. Peter S. skriver:

    Nja, man (jag) kanske inte sväljer allt som V har som mål och riktning! Men för mig så kommer den ”lilla” människan i förstahand (gör den inte det för dig?) och då tex de som blir drabbade av en ”större” vargstam! Så allt med mer varg kommer bara att var en stor ekonomisk vinst för Sverige och med en betalt yrkeskår av jägare, mot dagens situation? Ta bara Länstyrelsens bedömning i Östergötland om viltstängsel och de kostnader som det kan bli om man måste stängsla in alla ev. djurhägn i länet! De fick 500000kr i september av Jordbruksverket som räcker till 75ht och man har 400000ht att stängsla in för att göra länet någorlunda rovdjurs skyddat mot bla vargen. En ca. kostnad på runt 266 miljoner som jag inte tror någon är villig att lägga för en större vargstam om hela 400000ht skall stängslas in!

    PS. Nu börjar skyddsjakten idag igen på Kynna vargen och som jag själv kanske tycker är fel! Men som du brukar säga till mig och jägarna, man måste acceptera beslut och för demokratin likt att det inte blev en licensjakt till vintern som regeringen med på tryckingar från EU stoppade och då får man inte bete sig som ett barn och sura för det som är beslutat och komma med en massa hot som skall ev. kunna ändra på beslutet DS 😉

  26. Peter S. skriver:

    40000ht skulle det vara 🙂

  27. arrami54 skriver:

    …sväljer man inte tanken på mångfald, så sväljer man idén om enfald och värdegrund avslöjar ju liksom individens nivå, eller hur? Att ”plocka russinen ur kakan” brukar vara ett ”egoismens kännetecken”!
    Du är otroligt ekonomiskt fixerad för att vara V-väljare/sympatisör och jag står faktiskt lite frågande till hur en individ kan ha en så mager värdegrund…livet är liksom mer än guld och pengar!
    …och ordet solidaritet har du glömt?
    Solidaritet även med den jord och natur som är vårt livs källa och förutsättning! Du tycks mig vara en klassisk ”utrotare” som bara ser egennytta, enfald och ekonomi?
    Jag köper inte kostnaderna du redovisar för stängslingen, eftersom du enbart bör räkna på merkostnaden…stängsla behöver alltid t.ex. fårägaren göra och du bör räkna endast på den merkostnad de två eltrådarna innebär + aggregat (5:-/löpmetern för tråden, nån krona per isolator och ca 2000:- för aggregatet), inte fårnätet/stolpar som behövs oavsett! Fårägare är liksom alla egoister som överdriver kostnaden!

    Den ”lilla människan i första hand”, knappast, då ropar man inte ständigt på utrotning av de djur som inte passar och är ständigt fixerad vid pengar…de som styr t.ex Carema bryr sig också om människor, säger de…och räknar sina pengar! 😉

    Vi har ju sett dessa dagar hur ekonomins förespråkare har gått helt vilse världen över, ekonomin ligger på ruinens kant och världens fattiga lär få betala mest…jo du, jag bryr mig också om den lilla människan, naturens alla djur…men ekonomisterna ser bara kostnader och skriker ”utrotning” när det inte passar.
    Fundera en gång till på partitillhörigheten…tror du trivs bäst i Eskils lilla ”center” knä, svårt att tolka dig på annat vis!

  28. arrami54 skriver:

    …jag förstod, 400000ht är lite överdrivet! 😉

  29. Peter S. skriver:

    Vill bara säga att jag verkligen är ledsen för att Kynna blev skjuten 😦 (även om du inte tror det). Jag sade att hon inte var rätt varg att skjuta utifrån hennes bakgrund i tidigare blogg inlägg! Tyvärr så visade det sig att Sverige inte är beredd att ännu vilja sprida vargen längre ner än Östergötland på grund av sen Svenska tamdjurs och lantbruks miljön! På gund av för stora kostnader för samhället att hysa varg revis i Smålans, Skåne mm. Och som du vet så var det inte jägarna som sökt skyddsjakts, utan markägare och djurhållare!

  30. arrami54 skriver:

    Du har helt rätt, jag tror dig INTE! Vi har ett riksdagsbeslut på att vargen skall spridas utanför Mellansverige och är du inte helt dum så vet du att riksdagen är demokratins högst beslutande organ. Problemet är att vi har en svårt hycklande Alliansregering där varghatare som centerpartiets Eskil Erlandsson styr. Hyckleriet blir för den tänkande individen än mer uppenbart när man ser hur man nu tänker placera in varg i närheten…men så långt lär inte varghatare som du någonsin lyckas tänka att ni ens ser hyckleriet, eller hur?

    …gå inte in och kommentera här mer, varghatare har jag fått nog av och era kommentarer placerar jag där de hör hemma, i ”papperskorgen”!

  31. Ping: …med ”stängslingströtta” muskler! | Varghjärta

Kommentera

