Är kristna/religiösa människor korkade? ( del 2).

 

Lika väl som jag besvarade frågan med ett JA här, lika väl kan frågan besvaras med ett tydligt NEJ!

Med en insikt som är långt starkare än den besvikelse svaret från pastorn i Markuskyrkan med flera gett mig, så kan jag ärligt hävda att andra gett mig en seriös bild av kristna med en välutvecklad etik. Skiljelinjen går inte mellan tro, eller avsaknad av tro, den dras mellan människor som även bryr sig om andra och de som inte gör så.

Jag har suttit några timmar och samtalat med pastorer från två frikyrkoförsamlingar i Ljungby (Betel- och Pingstkyrkan) kring etisk värdegrund, rasism, kvinnosyn med mera och är djupt imponerad av deras syn i sak. Man kan aldrig döma en individ efter om de är religiösa eller ej, det man kan bedöma är individens etiska nivå. Nivån varierar givetvis, precis som den varierar inom politiken och stollar/fundamentalister hittar man inom alla grupper. Fundamentalistisk politik/religion och osund nationalism är mänsklighetens värsta fiender, helt i klass med den kortsiktiga girighet (rovdjurskapitalism) som driver världen mot katastrofens rand, både ekonomiskt och miljö/klimatmässigt.

…så nej, religiösa människor är generellt inte korkade, att de har en tro på Gud bevisar inte några etiska brister. Det är ej heller en brist att sakna tron, bristerna ligger i hur vi bygger murar och klyftor mellan oss i samhället.

Jag vill samtidigt passa på att sända en hälsning till två före detta ”vänner” som ansåg att ateister är galna idioter. Till er två, Kalle och Torbjörn, vill jag hälsa att någon sorg känner jag inte, snarare en djup känsla av befrielse. Till er som ringt anonymt och sänt likaledes anonyma brev, där ni hoppas jag ”får brinna i helvetet”…jo, vi möts säkert där!

…och till dig som sände ett anonymt brev som inleddes med orden ”Hej du”, jag vet mycket väl vem du är, det är synnerligen korkat att inte inse att språknivån, ordval, återanvända ord med mera, inte avslöjar dig. Jag håller inte heller med dig om att man inte skall anmäla när ”bekanta” begår ett brott och det är ingen ursäkt att den ”bekante” är kristen. Ett allvarligt brott mot sekretess/tystnadsplikt är lika osunt oavsett om brottet begås av en främling eller en ”vän”…och att hålla tyst för att man ”känner” den som begått ett brott är väl själva grunden till korruption och delaktighet?

 

Det finns bara en grupp i det svenska samhället man generellt kan ge epitetet korkade, och det är alla dem som kan tänka sig rösta på rasisterna i Sverigedemokraterna. Där hittar vi alla lögnare, små- och totalkorkade egoister med en synnerligen låg etisk nivå, individer som inte bryr sig om andra! (Läs kommentarsfältet i ledarartikeln jag länkar till, eller kommentarsfältet under Avpixlats alla rasistiska inlägg).

 

 

 

Det här inlägget postades i Min syn på SD., Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

