Kvacksalveri-bluffen ”kolloidalt silver”.

Den mänskliga underart jag nämnde i mitt förra inlägg, låt oss kalla den homo infantilis, saknar den viktiga källkritiska förmågan och går ofta på renodlad ”bullshit” i form av: Religiöst svammel. Politiska luftpastejer. Andligt trams och nonsensreklam.(Läs länkarna!)

Gruppen odlar oftast konspirationsteorier och litar på så kallad ”alternativmedicin”.

Men att bullshitmediciner ofta är långt farligare än placeboeffekternas falska gåva belyses av några ledamöter i Kungl. Vetenskapsakademien (varav fyra är Nobelpristagare) :

En upplevd förbättring framkallad av placebobehandling kan i värsta fall maskera att sjukdomen fortsätter och i själva verket förvärras.”

Orden borde läsas av de homo infantilis som köper allt ”bullshit” producenterna av ”kolloidalt silver” häver ur sig!

Kvacksalveri och mirakelkurer till sjuka är inget nytt och jag rekommenderar dig att läsa detta!

Att kolloidalt silver handlar om kvacksalveri och rent kriminell bluff inser alla som har ett bevarat förnuft och källkritisk förmåga:

En 53-årig man i Skåne marknadsför kolloidalt silver som universalmedel – nu också som botemedel mot ebola. Det är förbjudet att sälja preparatet ens som kosttillskott och Läkemedelsverket anser att saken bör polisanmälas.”

Individer som går på dylika fantasier som ”kolloidalt silver” bör tvångsförvisas till vårt grundskolesystem igen, låt dem börja med förskolan och efterhand vandra uppåt i utbildningssystemet. Förhoppningsvis är de mottagliga för vetenskapligt grundad kunskap och kan ges möjligheten att ansöka om fullt medborgarskap (rösträtt) när de når årskurs nio. Helst skall rösträtt endast ges gruppen efter avklarade gymnasiestudier.

En värld utan underarten homo infantilis blir en långt bättre värld!

kollodialt

 

Tro gärna på vad som helst, Gud, Vättar, Skogsrå och Silvertroll, men kalla det inte kunskap/vetenskap!

 

( PS: När man skriver något negativt, retar de troende, om universalmedlet kolloidalt silver, som botar allt, renar vatten och själen, så retar man omedelbart upp den mest ointelligenta pöbel som finns. Nämligen de ”religiösa” själarna, för det är religion det handlar om, det är ren tro. Jag förnekar inte placeboeffekten, det är ogörligt då den är vetenskapligt styrkt, men jag hånar de små naiva dumskallar som köper sagan om det kolloidala silvret trots att det helt saknas vetenskapliga bevis för att det hjälper mot sjukdom.

Den religiösa pöbeln är sig exakt lik, oavsett om det handlar om ”Allahu akbar”, ”Jesus lever” eller kolloidalt silver. Det är en naiv, outvecklad pöbel, som kanske passar som slavar men som i övrigt saknar allt vi kan kräva av kunniga medvetna själar.

Det finns de som bär hopp om att mänskligheten skall kunna lösa sina stora problem, som miljöproblematiken, klimatförändringarna med mera. Men jag saknar det hoppet, mänskligheten är helt enkelt för dum och evolutionen har inte gått långt nog för att vi skall kunna kallas homo sapiens (den visa människan). Vi är allt, utom just visa (kloka/förståndiga).

Av de ca 1600 som läst inlägget är det tolv som läst länkarna jag lade in i det, vilket säger en hel del om de som reagerar med att anklaga mig för att vara ”bajsig” (läs kommentarsfältet). Jag besvarar dem inte vänligt, det finns ingen anledning att göra så, då silvret de dricker uppenbarligen skapar en form av hjärndöd.

När jag skrev detta inlägg om kolloidalt silver visste jag ungefär vilken typ av idioter som skulle reagera, jag har skrivit i saken förr. Men jag blev ändå förvånad då pöbeln visade sig vara än lägre än förväntat.

Det är synd om människan och man kan verkligen fråga sig om arten är värd överlevnad…

…jag får väl hoppas att skogsrået tar alla små kolloidalt silver drinkare! DS.)

 

vacce-sepia1b mellan

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Religionskritik. och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

32 kommentarer till Kvacksalveri-bluffen ”kolloidalt silver”.

  1. tengileye skriver:

    Fast… I viss mån kan det nog fungera- eftersom det är ett gift så kan det nog ta kål på det onda- Men det kan nog ta kål på en hel del annat också…

  2. Silver används medicinskt, ja, men nanosilver vilket detta handlar om har ingen bevisad medicinsk effekt. Dessutom är ingen säker på hur dessa nanopartiklar fungerar i människokroppen, gör de mer skada än nytta. För miljön är det givetvis oacceptabelt med ionsilvret. http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/kolloidalt-silver/

  3. Ping: …varning för Nanosilver/Kolloidalt silver. | Varghjärta

  4. Märta skriver:

    Dum han sa dum han va.. Skämt åsido så är det lite hårt att idiotförklara tänkande människor som aktivt sökt o hittat något som fungerar. Kolloidalt silver fungerar o är ofarligt. Enkelt o genialt! Dock inget industrin blir fet på så klart det ska förbjudas asap!

  5. Thomas Alm skriver:

    En tänkande människa förstår vad vetenskapliga bevis (evidens) är och har en bra förmåga till kritiskt tänkande och källkritisk granskning av produktens värde:
    https://varghjarta.wordpress.com/2011/05/28/en-paminnelse-om-kallkritik/
    Läs även detta:
    https://lakemedelsverket.se/OVRIGA-SIDOR/Vanliga-fragor-om-kolloidalt-silver/

    En industriman blir fet, nämligen den producent du köper din kolloidala tro ifrån! 😉 Jag förnekar inte placeboeffekten, den existerar och påminner i mycket om religiös tro. (Vilken också hävdas kunna bota allt!).

    ”Saliga äro de korkade ty de skola flyta när syndafloden kommer!”

  6. Marie Lustig skriver:

    Kolloidalt Silver, är en mkt bra produkt.
    Det kan vara bra att prova en produkt innan man sågar den så infantilt.
    Är ateist så tro är inte allena saliggörande för min del.
    Att prova och bilda sig en egen uppfattning är den väg som jag valt då jag är en tänkande människa.

    Man kan kanske ha sina dubier till en människa (som i den här bloggen) som refererar till oliktänkande människor som ”galningar, muppar, icke tänkande” vad vet jag om det.
    Vad jag vet är däremot att kolloidalt silver är väldigt bra till mycket, fråga så kan jag berätta mer .

  7. Thomas Alm skriver:

    …nja, ateist är jag själv, av den ”rabiata” sorten och tänka klarar inte alla. Du är säkert bekant med den så kallade normalfördelningskurvans spridning av intelligensnivåerna (Vi har ju multipla intelligenser som du kanske vet? https://runor.wordpress.com/2011/06/14/hur-ar-du-intelligent/).
    En hel del människor klarar inte kritiskt tänkande, utan tänker efter sin förmåga…
    Jag går inte på kvacksalveri och sagor, jag testar genom att kritiskt läsa en mängd källor, sen tar jag mitt beslut. Oliktänkande är väl okej, men otänkande individer avskyr jag och ärligt talat bryr jag mig överhuvudtaget inte om vad individer anser om min ton.
    …men sprid gärna din silverreligion någon annanstans, vi har som bekant ”religionsfrihet”!;-)

  8. Yvonne Löfquist skriver:

    Här ska jag inte läa mer, denna blogg är bajsig.

  9. Sven Erik Nordin skriver:

    Om man granskar Livsmedelsverkets text om kolloidalt silver, så finns där bara en massa ”kan” och ”kanske” och ”det finns uppgifter om” – inte ett enda vetenskapligt skäl att avstå från kolloidalt silver. Inte heller kan man redovisa ett enda fall, där någon har tagit allvarlig skada av att använda produkten. Däremot dör varje dag människor av ”godkända” produkter t.ex. för cancerbehandling… Den fjärde vanligaste dödsorsaken i Sverige (efter hjärtinfarkt, cancer och stroke) är vanliga, av läkare utskrivna mediciner! Visa mig ett enda dödsfall förorsakat av kolloidalt silver!!

  10. emmy skriver:

    Har botat flera höns med obotliga neurologiska tillstånd från herpesvirus! De har inte kunnat gå…. så hos mig funkar det! Har även skickat ned en dunk till en eboladrabbad familj i nigeria (trots eller ej)..

    Det finns en studie på ebola som det amerikanska försvaret gjort och som visar att det fungerar!

    Skygglappar är bra på kapplöpningshästar men inte på folk som vill lära sig saker!

  11. Thomas Alm skriver:

    hahahaha…”bajsig”? Min tes kring homo infantilis styrks ständigt. Det formligen kryllar av idioter där ute! 😉

  12. Thomas Alm skriver:

    Pentagon avfärdar Anders Sultans (Ion Silver) medicinska bevis som varande en bluff: http://www.hd.se/nyheter/sverige/2014/10/25/medicinbluffaren-avfardas-av-pentagon/

    Jag antar att du både diagnostiserade dina höns och botade dem?

  13. Thomas Alm skriver:

    Den skada kvacksalveri-produkter orsakar ligger främst i att människor undviker verklig medicin när de går på bluffen. Jag tycker du är direkt oansvarig i din argumentation och direkt farlig för andra när du agerar försäljare för Ion Silver.
    Det finns inga bevis för att det kolloidala silvret botar någon, det finns ingen vetenskaplig grund för ert svammel.
    Visst skadar medicinska biverkningar, visst slarvar både läkare och patienter med medicinerna, men inget av detta är hållbara argument för att ert nanosilver är medicinskt verksamt. Läs länkarna och begrunda vad det verkligen står och tig tills du vet!

  14. Jonas skriver:

    Jag tycker att det mest tragikomiska i det här är att det sitter en gammal bitter målargubbe långt ute i skogarna och gör allt för att få lite uppmärksamhet eftersom han inte är tillräckligt bra på att måla. Därför låtsas han vara en insatt vetenskapsman istället med en massa kunskaper om ditten och datten som han understödjer med enligt honom pålitliga källor som han i egenskap av målare så källkritiskt granskat samtidigt som han sitter och gör rent penslarna i starka lösningsmedel som han andas in. Ganska tragiskt, ganska sorgligt och ganska patetiskt.
    Krya på dig

  15. Thomas Alm skriver:

    hahaha…så typiskt de små, infantila och stående längst till vänster på normalfördelningskurvan. När de saknar argument ger de sig på person via hemsnickrade diagnoser. Jag ler och hävdar att jag med säkerhet ligger långt över dig på alla våra intelligenser Jonas, därtill på EQ. Dessutom tecknar/målar jag bra, så bra att du antagligen fräser av ren avund. (Dessutom använder jag helt ofarliga citrusoljor när jag målar!)

    Jag förstår att livet är enklare om man är dum, så jag beklagar dig inte…då du tycks leva ett enormt enkelt litet liv. 😉

  16. Pjoter Sanovskij skriver:

    Då måste hela läkemedelsindustrin vara kvacksalveri, då det var den som ursprungligen uppfann kolloidalt silver. Du är en märkligt naiv och oinsatt papegoja som lurats av ännu mindre kunniga kanaler att kritisera en produkt som är helt ofarlig att använda. 10 ppm starkt kolloidalt silver består till 99,999% av vatten nämligen och inte ens 5 gram silver per kg kroppsvikt ger några skadliga effekter.

    Kolloidalt silver var klassat som medicin fram till 1950-talet även i Sverige. Det finns massor av gammal kunskap och resultat som man nu ”glömt” bort, så mer systematiskt uppbackade resultat finns det gott om.

    Man behöver bara titta i FASS för att få klart för sig hur det ligger till. Det fanns ett 20-tal silverbaserade mediciner fram till 1947 i Sverige. En hel del var silverkolloider för interna besvär som gavs som injektionslösning. Idag är det bara silvernitrat kvar.

    Gå in på http://www.fass.se/LIF/result?query=silver&userType=2 och klicka på ”avregistrerade läkemedel” så kan du se själv.

  17. Höijman skriver:

    Det var en intressant diskussion här, men bittra undertoner, likt grå och svart färg från paletten. Ingen levande tavla direkt, utan mest nattsvart. Vill bara påpeka att vetenskapliga bevis inte kan översättas med evidens utan korrekt ska över sättas med ”proof”. Evidens är det en person eller grupp upplever. Ju större denna gruppen är desto större evidens finns, särskilt om det också kan bevisas genom vetenskaplig undersökning, vilket i sin tur kan leda till proof/bevis. Det gäller att skilja mellan äpplen och päron. Var nu lite snälla mot varandra!

  18. Thomas Alm skriver:

    Men snälla, fråga dig VARFÖR de är avregistrerade?

  19. Thomas Alm skriver:

    Men snälla lilla du, du kommer med en synonym till evidens (proof) och vill därigenom bevisa vad?
    Dessutom finns det ingen anledning att vara ”snäll” mot kvacksalveri-köpare/idioter, denna värld plundras och förstörs av er lättköpta sort och majoriteten av den avpälsade primaten är mest att se som ett destruktivt virus på planeten…personligen såg jag helst att ni dog ut. Hellre ni (vi) än allt övrigt liv!

    Att jag i princip helt saknar respekt för min egen art är inte synonymt med bitterhet, det är snarare synonymt med en intelligent insikt. Jag mår utmärkt, befinner mig i fin harmoni och har passerat det sociala spelets krav, jag skiter fullständigt i vilken bild folk har av mig…jag är fri. Befriad från alla era falska illusioner och sagor.

  20. SE Nin skriver:

    Thomas Alm tycks inte vara medveten om ironin i sina utsagor… Han visar att det inte finns skäl att ha så stor respekt för den ”avpälsade apans” intelligens – om man ser honom som en representant för arten. Tyvärr tillhör han också den sort som närmast är beredd att gå över lik för att undvika att få sin egen världsbild ifrågasatt. Att utifrån några länkar på Internet helt bortförklara miljoner människors personliga erfarenheter vittnar om en märklig förmåga att bortse från fakta. Att han dessutom tycks helt omedveten om att läkemedelsindustrin är den utan konkurrens mest lönsamma industrin i världen – med åtföljande ekonomiska resurser och möjligheter att manipulera marknaden – visar också på en väldigt begränsad och inskränkt världsbild. Det har t.ex. sedan omkring 100 år funnits verksamma naturliga medel som botar cancer (t,ex, Laetrile och Essiac Tea) – vilka dock genom samarbete mellan läkemedelsbolagen och FDA (Food and Drug Administration) i USA förbjudits. De hotade självklart läkemedelsbranschens astronomiska vinster inom cancerindustrin!

  21. Thomas Alm skriver:

    hahaha… Jag tror mig ha funnit den falska pseudovetenskapens motsvarighet till Daesh (eller IS, Isis, Isil, Daish). Det är samma infantila fundamentalism i herr Sultans kolloidala silver- halleluja grupp som i Islamska statens vanvett.

    Snälla ni silverdrinkare, gör oss alla en tjänst och håll er enbart till ert medicinska silvervatten, sök aldrig medicinsk hjälp via vetenskapligt beprövade mediciner. Drick ert nanosilver och dö ut! Tack!

  22. Pjoter Sanovskij skriver:

    Anledningen till att silvermedicinerna är avregistrerade är att de inte var patenterbara. Läkemedelsindustrin satsade istället på det patenterbara penicillinet och sulfamedicinerna. Därmed gjorde man sig tyvärr av med en effektiv produkt som effektivt neutraliserade bakterier, svampar, virus och parasiter utan biverkningar för kroppen.

    Anledningen till att kolloidalt silver nu växer i popularitet är alla de användningsområden produkten har och att de som provar får fina resultat som de sedan sprider till andra behövande.

    Människor har tröttnat på att vara styrda av en läkemedelsindustri som bara satsar på patenterbara och skadliga produkter istället för att se till effekt och säkerhet.

  23. Thomas Alm skriver:

    Det finns en viss anledning att vara kritisk mot en del av läkemedelsindustrins girighet, sant, men att produkternas bieffekter skulle vara värre än medlens positiva fördelar är inte sant. De prövas så rigoröst att de skadliga försvinner och vi som patienter har också ett ansvar. Dina ord lyser av konspirationsidérrnas överdrifter och jag svarar er alla med:

    hahaha… Jag tror mig ha funnit den falska pseudovetenskapens motsvarighet till Daesh (eller IS, Isis, Isil, Daish). Det är samma infantila fundamentalism i herr Sultans kolloidala silver- halleluja grupp som i Islamska statens vanvett.

    Snälla ni silverdrinkare, gör oss alla en tjänst och håll er enbart till ert medicinska silvervatten, sök aldrig medicinsk hjälp via vetenskapligt beprövade mediciner. Drick ert nanosilver och dö ut! Tack!

  24. Höijman skriver:

    Roligt att här ha mött ytterligare en bitter ”Sven Ljungberg, svärande, förminskande (lilla du) och inte alls intresserad av att ta del av andras kunskap eller åsikter. Huvudsaken är att du mår bra i dig själv, det är du väl förunnad, liksom vi andra. Bara synd att vi inte kunde mötas för något givande. Jag har inte i inlägget påstått att silver är något som fungerar utan ville bara flika in lite med det här om proof och evidence. Resten målar du upp, konst(igt)närligt nog.

    Det finns skillnad mellan evidence och proof. Dock inte om man bara slår i uppslagsverk. Livet är mer komplext och levande än så. Det gäller att inte vara stel i benet om man ska ut och springa, ej heller krumpen i fingrarna om man ska måla. Det går inte heller så bra att att måla med torr pensel, även om man vet att en pensel i uppslagsverk beskrivs som något att måla med. Det går inte så bra att måla om man inte öppnar ögonen.

    http://english.stackexchange.com/questions/203640/whats-the-difference-in-meaning-between-evidence-and-proof

    http://forum.wordreference.com/threads/proof-and-evidence.101209/

  25. Majsan skriver:

    Med tanke på alla dina nedvärderande ord om de som provar Kolloidalt silver (och finner det verksamt) så vil jag uttala mig om dig. Du är inget annat en rutten bajskorv som ännu inte passerat anus!! Behövs inte tillägga mer för det säger allt, du har ingen aning om KS och kommer aldrig att få eftersom du inte vill.

  26. Thomas Alm skriver:

    Jag vet det där, men det handlar fortfarande om en pueril petimäter debatt från din sida kring synonymer. Det finns inga bevis (proof/evidens) på att Kolloidalt silver har medicinsk effekt.
    Jag garvar åt din ”bitter”-diagnos och låter leende dig stå för den själv.

    Hälsa herr ”Smak”.

  27. Thomas Alm skriver:

    haha…jo du, får jag föreslå att du byter ut silvret i din morgondrink mot Hg och att du höjer dosen? 😉

  28. Annika clair skriver:

    Ha ha ha…. Är detta det bästa svamlet du kunde prestera för att få uppmärksamhet? Stackare 😂😂😂

  29. Linus Noremalm skriver:

    Vilken skitartikel. Ska man skratta eller gråta. Du drar en parallell mellan Kolloidalt silver och THX samtidigt som du har mage att påstå att du har kunskap om vetenskapens ramar. Pinsamt. Du skämmer ut dig.

  30. Thomas Alm skriver:

    När jag skrev detta inlägg så visste jag på ett ungefär vilken pöbel som skulle reagera, men jag hade fel, pöblen var på en än lägre nivå! 😉
    …och för att vara extra tydlig:
    Låt mig skriva såhär, om jag stod inför valet att rädda två Hyacintaror (Anodorhynchus hyacinthinus) eller en till två Snöleoparder (Panthera uncia) …
    …eller rädda alla kolloidalt-silver inmundigande dårar (antar ni är några tiotals tusen?).

    Så skulle jag rädda djuren.

    Ni silvertroll är varken värda tid eller respekt!

  31. Thomas Alm skriver:

    Parallellerna är på exakt samma ovetenskapliga nivå, lika tydligt som att båda produktkonsumentgrupperna tillhör den grupp som står absolut längst till vänster på normalfördelningskurvan över IQ och mentala förmågor i övrigt…
    Det forskare och nobelpristagare skriver i länken som följer är också fullt ut jämförbart med Kolloidalt silver (LÄS!): http://www.dn.se/debatt/homeopatiska-produkter-kan-inte-kallas-lakemedel/

  32. Ping: …homo infantilis. | runor

Kommentera

